Cara Sihat Tambah Berat Badan

Masalah berat badan bukan sahaja tertumpu pada berat badan berlebihan,tetapi berat badan berkurangan juga dikategorikan sebagai masalah berat badan .Ada cara sihat untuk menambah berat badan di samping mendapatkan nutrisi yang di perlukan tubuh secukupnya.Ikuti tip menambah berat badan secara sihat :



AMBIL KARBOHIDRAT 

Tubuh memerlukan karbohidrat sebagai sumber tenaga .Jika ingin manaikkan berat badan ,anda perlu mengambil karbohidrat mencukupi. Karbohidrat sihat boleh didapati darpada beras merah,roti dan bijirin dari gandum penuh.Gandum merupakan sumber serat dan nutrisi .Makan ketika sarapan dan pilih yang bebas gula atau hanya mengandungi sedikit gula.



PROTEIN 

Tubuh memerlukan protein untuk pembentukan otot ,struktur organ dan menjaga fungsi sistem imunisasi tubuh .Pilih dengan cermat sumber protein sihat .Anda boleh dapatkan dari daging ,ikan ,ayam dan kekacang .Pilih daging segar dan hindari daging olahan .



LEMAK

Lemak diperlukan tubuh sebagai cadangan tenaga .Ia membantu menjaga kesihatan rambut,kulit dan fungsi saraf samping menyumbang pada penambahan berat badan .dan perlu berhati-hati dalam pengambilan lemak.Ambil lemak sihat - omega-3 dan omega-6.


VITAMIN

Ambil sayur sayuran dan buah-buahan beraneka warna agar keperluan vitamin tubuh dapat dipenuhi .campurkan beberapa buah dan sayuran dalam menu anda setiap hari.Semua mengandungi vitamin iaitu vitamin A,C,E,D,B,K dan sebagainya .


MINERAL

Kalsium ,zat besi , zink ,fosfor,iodin,natrium,kalium dan fluorin merupakan jenis mineral yang diperlukan dalam tubuh .Mineral berfungsi membentuk serta menjaga kepadatan tulang dan gigi,membentuk hemoglobin dalam darah ,mengatur kelancaran otot dan fungsi-fungsi .Hampi semuan makanan mengandungi mineral - kekacang,daging merah ,garam,susu,keju ,sayur sayuran , dan buah-buahan .


AIR PUTIH 

Minuman terbaik adalah air putih . Ia berkhasiat menghilangkan racun di tubuh badan ,melancarkan sistem pencernaan ,menjaga kelembapan kulit ,menjaga kesihatan buah pinggang .minumlah sekurang-kurangnya dua liter air putih sehari.


OLAHRAGA

Tubuh akan berisi dan tidak sihat jika tidak mengamalkan olahraga.Latihan kardio - joging jalan cepat atau aerobik boleh membantu membuat tubuh lebih cergas .Latihan ini boleh membentuk dada dan lengan agar lebih tegap.


JAUHI MAKANAN RINGAN 

Hentikan kebiasaan makan  makanan ringan - burger ,piza , kentang atau daging olahan yang dibekukan . Makanan jenis ini mengandungi lemak tepu dan lemak trans yang tinggi yang akhirnya boleh meningkatkan kolestrol jahat. Pilih makanan sedikit atau tanpa gula dan paling penting rendah lemak dan kalori.




Shaklee juga punya solusi untuk menambah berat secara sihat. Whatsapp Ika directly untuk urusan order dan konsultasi.

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.