Tahi Lalat Luar Biasa Petanda Kanser Kulit

Ramai antara kita yang mengabaikan kewujudan bintik hitam atau tahi lalat yang banyak pada tubuh .Tanpa kita sedar ia sebenarnya mungkin menjadi petanda penyakit serius iaitu kanser kulit .

Melanoma adalah sejenis kanser kulit paling serius . Ia terbentuk di dalam sel - sel (melanosit) yang menghasilkan melanin iaitu pigmen yang memberikan warna pada kulit .

Penyebab sebenar melanoma tidak begitu jelas tetapi pendedahan kepada radiasi ultraungu (UV) daripada cahaya matahari atau lampu dan katil menggelapkan kulit meningkatkan risiko untuk mendapat melanoma . Melanoma kelihatan meningkat pada wanita terutamanya yang berumur bawah 40 tahun .


GEJALA 

   Melanoma boleh terbentuk pada sebarang tempat tubuh . ia kerap terbentuk pada kawasan yang terdedah pada cahaya matahari , belakang tubuh , kaki , lengan , muka . Melanoma tersembunyi lebih biasa berlaku pada mereka yang berkulit gelap .

Gejala - gejala dan tanda-tanda melanoma adalah :

  • perubahan dalam tahi lalat yang wujud .
  • pembentukan pigmen baru atau pembesaran luar biasa pada kulit .
    Melanoma tidak selalunya bermula sebagai tahi lalat . ia juga boleh muncul pada kulit yang normal. 

TAHI LALAT NORMAL 

     Tahi lalat normal biasanya memiliki jaluran warna perang atau hitam ,dengan sempadan berbeza memisahkan tahi lalat daripada kulit . Kebanyakan orang memiliki kebih kurang 10 hingga 45 tahi lalat . Walaupun tahi lalat boleh berubah bentuk seiring masa , kebanyakan daripadanya terbentuk ketika usia 40 tahun .

TAHI LALAT LUAR BIASA 

     Bagi membantu mengenal pasti ciri - ciri tahi lalat luar biasa yang boleh menunjukkan melanoma atau kanser kulit lain boleh melihat kepada :


  1. Bentuk tak simeetri - lihat pada tahi lalat dengan bentuk tidak teratur .
  2. Sempadan tidak teratur - lihat pada tahi lalat dengan bentuk-bentuk sempadan luar biasa , tertakluk , berkeluk .
  3. Perubahan pada warna - lihat pada pertumbuhan yang mempunyai banyak warna atau peredaran warna tidak sekata . 
  4. Garis pusat - pertumbuhan baru pada tahi lalat yang lebih besar .
  5. Perkembangan - perubahan setiap masa ,warna , atau bentuk .


PERUBAHAN PADA TAHI LALAT 

      Perubahana mencurigakan pada tahi lalat termasuklah :


  • Bersisik 
  • Gatal-gatal
  • Merebaknya pigmen daripada tahi lalat ke dalam kulit .
  • Pendarahan 
  • Tahi lalat berkanser (malignan) jelas berbeza penampilannya .


MELANOMA TERSEMBUNYI 

      Melanoma boleh terbentuk dalam kawasan tubuh yang sedikit terdedah atau tidak tidak terdedah pada  matahari .Apabila melanoma muncul pada kulit gelap , ia berkemungkinan untuk muncul pada bahagian tersembunyi .Melanoma tersembunyi termasuklah :


  1. MELANOMA DI BAWAH KUKU 
           Melanoma jarang dan muncul di bawah kuku dan boleh memberi kesan pada tangan atau kaki .ia berlaku pada mereka yang berkulit gelap . melanoma biasanya berwarna perang atau hitam tidak sekata yang sering disalah anggap sebagai sebagai lebam . 

      2.MELANOMA DALAM MULUT ,SALURAN PERCERNAAN , SALURAN URINARI                     ATAU  VAGINA.


            Melanoma mucosal terbentuk dalam membran mukus yang melapisi hidung ,mulut ,esofagus,dubur,saluran urunari dan vagina .melanoma sukar dikesan kerana ia mudah disalah anggap untuk keadaan yang lebih biasa .

      3.MELANOMA DALAM MATA

            Melanoma mata , turut dikenali sebagai melanoma okula , muncul pada uvea-lapisan di bawah mata putih . melanoma mst boleh meyebabkan perubahan pandagan dan boleh didiagnos semasa pemeriksaan mata .

PENYEBAB

       melanoma muncul apabila sesuatu menjadi tidak keruan dalam sel-sel penghasilan malanin yang memberikan warna pada kulit. Biasanya sel-sel terbentuk dalam cara terkawal .

       apabila sesetengah sel-sel membentuk DNA rosak ,sel-sel baru boleh tumbuh di luar kawalan dan membentuk sel-sel kanser .
       apa yang merosakkan DNA dalam sel-sel kulit dan bagaimana ia menbawa kepada malanoma adalah tidak jelas .

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.