NORMALKAH BAYI DALAM KANDUNGAN LEBIH AKTIF BERGERAK BILA MALAM?



Setiap bayi berbeza, baik sebelum dan sesudah ia dilahirkan, menurut American Pregnancy Association. Pada bulan ketujuh atau kelapan kehamilan, Mama mungkin sering mengira rutin dari pergerakan si bayi yang ada di dalam kandungan kerana ini juga aktiviti wajib untuk mommy atas nasihat nurse untuk dicatatkan dalam buku merah.


Perilaku “normal” pada setiap bayi bervariasi, tetapi umumnya, semua gerakan si bayi adalah gerakan yang baik, tidak kira di waktu bila itu terjadi. Baik saat pagi, siang, petang , ataupun malam hari.

Namun, apakah normal jika bayi yang ada di kandungan bergerak lebih aktif di malam hari?

jom semak, normal ke tak bila bayi lebih aktif bergerak dan menendang waktu malam. Kadang jenuh kita tunggu bayi bergerak nak cukupkan catatan 10 kali gerakan tu kan?



1. Pergerakan "normal" pada bayi di dalam kandungan



Menurut Psychology Today ketika kehamilan mommy memasuki bulan ke tujuh, bayi akan lebih sering tertidur, bahkan 95% waktunya di dalam rahim digunakan untuk tidur. Mungkin disebabkan tubuhnya yang semakin membesar dan membataskan pergerakannya, baiklah dia tidur saja, agaknyelah kan?hehe.

Namun, bayi tentu tetap masih bergerak, biasanya ia akan bergerak setidaknya 50 kali per jam. Pola pergerakan bayi mama dapat berubah dari hari ke hari, tetapi semakin dekat dengan waktu bersalin, semakin besar kemungkinan ia memiliki rutin dan aktiviti uniknya sendiri.



2 . Bayi yang aktif bergerak di malam hari


Pregnancy Association mengatakan bahwa beberapa bayi lebih aktif di malam hari. 

Namun, mungkin bayi yang ada di dalam kandungan juga aktif bergerak di siang hari. Hanya saja Mommy tidak menyedarinya kerana di siang hari mommy lebih banyak bergerak dibandingkan pada waktu malam hari yang biasanya mommy habiskan masa dengan duduk atau berbaring dan lebih santai serta fokus.

Mommy tidak boleh merasakan gerakannya ketika sibuk kecuali tendangan si bayi melainkan tendangan kuat hingga membuat mommy merasakan tendangannya hingga boleh menyebabkan mommy mudah untuk membuang air kecil lebih kerap.





3. Penyebab bayi di kandungan lebih aktif di malam hari



Pada siang hari, mungkin Mommy lebih banyak melakukan aktiviti sehingga membuat bayi yang ada di dalam perut merasa sudah cukup dengan pergerakan yang dilakukan oleh Mommy. Namun, bila malam hari, di waktu mommy dah  bersantai untuk tidur dan mengurangkan kegiatan, ketika Mommy dah jarang bergerak, si bayi yang ada di dalam kandungan mungkin menjadi waspada, bertanya-tanya apa yang sedang terjadi. Rasa tadi bergerak aktif je.

Bayi dalam kandungan ni hebat tau Allah cipta dimana dia juga dapat merespons suara di usia kehamilan Mommy memasuki tujuh bulan. Bayi dapat mengekspresikan dari respon suara ibu mereka.  Jika Mommy sedang menonton television dan tidak bercakap sendiri, mungkin ada banyak suara baru untuk dia dengar . Ini mungkin menyebabkan bayi menjadi lebih aktif. Menurut "Psychology Today," faktor bayi aktif juga mungkin Mommy makan ketika malam. Jika makanan itu memiliki rasa dan aroma yang "kuat", cairan ketuban terpengaruh oleh rasa dan aroma makanan yang "kuat" itu, jadi bayi pun jadi memberi respons akibat dari perubahan itu.


4. Melakukan perbandingan aktiviti gerakan bayi dalam kandungan pada siang dan malam hari



Jika Mommy risau bayi lebih aktif bergerak di malam hari, cubalah untuk duduk dan diam sejenak di siang hari. Cuba tukar aktiviti, biar belah malamnya Mommy lebih aktif supaya boleh mengesan perbezaan renspons dan gerakan bayi. Sebenarnya, ketika Mommy tidak melakukan kegiatan lain dan lebih banyak berdiam, berehat mommy akan punya waktu untuk meneliti pergerakannya, dan ternyata si bayi dalam kandungan lebih banyak bergerak di siang hari daripada yang kita fikir.

Jika bayi kurang bergerak pada siang hari, ini bukan petanda buruk. Begitu pun dengan aktifnya si bayi bergerak terus di malam hari.  Mungkin, bayi memang memiliki “pola uniknya” sendiri untuk aktif di malam hari. Umumnya janin bergerak lebih aktif di malam hari, sekitar pukul 9 malam hingga 1 pagi dan ini mungkin buat Mommy terbangun dari tidur dan rasa tidak lena untuk tidur. Namun, jika Mommy masih merasa risau dan takut, boleh refer doktor terus untuk mengatasi masalah yang berlaku.




Temani tempoh kehamilan anda dengan melengkapkan nutrisi penting untuk keperluan tubuh badan ketika hamil. Kecukupan nutrisi amat membantu mommy lebih tenang dan dapat emosi yang tidak stabil. Nutrisi yang baik meningkatkan peluang untuk hamil dan membina asas yang sihat untuk bayi. Set ini melengkapi jurang nutrisi dan menyokong kehamilan yang sihat.




 SRVITAMINC- Vitamin C semula jadi untuk kesihatan gigi, gusi, tulang, kolagen dan hampir kesemua elemen yang membentuk tubuh badan kita.*
 OMEGAGUARD-Membekalkan spektrum luas tujuh asid lemak penting omega-3 bergred farmaseutikal dan dilengkapi dengan proses penyulingan proprietari molekul tiga peringkat.
 *VITALEA- Memberikan 28 vitamin penting dan mineral utama untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan optimum.
 *B-COMPLEX- Membekalkan kesemua lapan vitamin B yang seimbang untuk menguatkan tubuh anda, melengkapi jurang nutrisi vitamin B. Pengambilan asid folik yang mencukupi telah terbukti dapat mengurangkan risiko wanita daripada melahirkan bayi yang mengalami kecacatan otak atau saraf tunjang.1
 *OSTEMATRIX- Diformulasi dengan kalsium, vitamin D, magnesium dan empat nutrien pembina tulang untuk membantu menjaga tulang dan gigi yang kuat dan sihat.
 *ESP- Makanan lazat yang kaya dengan kalsium and protein. Protein soya membantu mengurangkan kolesterol. Nota: Jumlah protein soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan terhadap kolesterol darah adalah 25g sehari.


Ika suka cadangkan Set hamil Shaklee setelah merasai keberkesanannya. Selain hasil dari pengambilan berterusan yang memberi tambahan tenaga, dalam masa yang sama kesihatan mommy lebih baik dan dapat ditingkatkan. Boleh klik ESELL ORDER NOW untuk set solusi mengikut keperluan badan.




rujuk cara order online disini atau boleh whatsapp Ika directly untuk sebarang pertanyaan atau saranan suplemen sesuai. 


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.