5 Petua Turun Berat di Bulan Ramadhan

Ramadhan bukan alasan untuk anda menangguh impian, usaha untuk turunkan berat badan malah ianya peluang untuk kita reset berat ideal yang mungkin sudah jauh berubah dari berat asal. Jika anda berpuasa dan masih ingin menurunkan berat badan pada bulan Ramadan, berikut adalah 5 petua untuk anda ikuti:

Kurangkan Pengambilan Karbohidrat Anda

Hadkan roti, nasi, kentang, pasta dan piza. Tidak mengatakan anda harus mengelakkan karbohidrat sepenuhnya tetapi anda harus mengurangkan pengambilan anda jika anda ingin mengurangkan lemak. Dengan ketiadaan karbohidrat, badan anda menggunakan simpanan lemak badan anda sebagai sumber tenaga dan oleh itu membakar lemak.

Fokus pada lebih banyak sayur-sayuran hijau, seperti salad, bayam, brokoli, asparagus dan kangkung.



Tingkatkan Protein Anda Untuk Sahur & Iftar

Diet yang tinggi dalam protein membuat anda menurunkan berat badan, meningkatkan metabolisme anda, dan menyekat selera makan anda. Pastikan anda makan ayam, daging lembu atau ikan untuk Iftar dan fokus pada telur untuk sahur. Ini adalah sumber protein berkualiti terbaik.

Ramai orang meningkatkan pengambilan protein mereka dengan mengambil lebih banyak kacang dan lentil. Walau bagaimanapun, ini juga tinggi dalam karbohidrat. Atas sebab ini, adalah lebih baik untuk berpegang kepada sumber protein haiwan.

Sekiranya anda vegetarian, pertimbangkan untuk mengambil suplemen protein.



Elakkan Jus Buah-buahan Dan Minuman Ringan

Jus, walaupun segar, mengandungi gula yang tinggi. Satu cawan boleh mengandungi sehingga 25g gula bersamaan dengan 5 sudu teh. Perisakan air anda dengan lemon, oren atau pudina sebaliknya!

Soda mempunyai lebih banyak gula. Satu Soda mempunyai kira-kira 32g, bersamaan dengan 6 sudu teh. Ramai orang beralih kepada soda diet, ini tidak mengapa jika diambil secara sederhana… sehingga dua kali seminggu. Pilihan yang lebih baik ialah beralih kepada air berkilauan.



Hadkan Pencuci Mulut

Kita semua tahu mereka tinggi gula dan kalori. Gula-gula harus digunakan sebagai hidangan dan bukan sebagai makanan harian seperti yang dilakukan oleh kebanyakan orang pada bulan Ramadan. Jika anda ingin menurunkan berat badan, hadkan pencuci mulut kepada 2 kali seminggu. Fokus pada mendapatkan keinginan manis anda daripada buah-buahan atau coklat gelap.



Kekal Aktif

Apabila anda aktif, anda membakar kalori. Ramai yang menganggap bulan Ramadan sebagai alasan untuk berhenti bersenam. Tidak aktif selama sebulan boleh melambatkan kemajuan penurunan berat badan anda. Berjanjilah pada diri anda untuk berlatih sekurang-kurangnya 3 jam seminggu.

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.