Petua untuk Tidur Berkualiti Semasa Menurunkan Berat Badan

Jika anda cuba menurunkan berat badan, jumlah tidur yang anda dapat mungkin sama pentingnya dengan diet dan senaman anda. Malangnya, ramai orang tidak cukup tidur. Tidur yang nyenyak adalah salah satu kunci kesihatan yang baik-dan mungkin juga kunci untuk mengekalkan berat badan yang sihat. Terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa orang yang kurang tidur mempunyai risiko pertambahan berat badan dan obesiti yang lebih tinggi berbanding orang yang tidur tujuh hingga lapan jam semalam.
Tidur yang cukup boleh membantu mengelakkan peningkatan dalam pengambilan kalori dan selera makan yang boleh berlaku apabila anda kurang tidur. Banyak kajian mendapati bahawa orang yang kurang tidur melaporkan mempunyai selera makan yang meningkat dan pengambilan kalori harian yang lebih tinggi. Berikut antara Petua yang boleh anda amalkan supaya tidur berkualiti dapat dilakukan. 



Kekalkan jadual tidur yang tetap: Perubahan besar dalam jadual tidur anda atau cuba mengejar tidur selepas seminggu lewat malam boleh menyebabkan perubahan dalam metabolisme dan mengurangkan sensitiviti insulin , menjadikannya lebih mudah untuk gula darah meningkat.

Tidur dalam bilik gelap: Pendedahan kepada cahaya buatan semasa tidur, seperti TV atau lampu sisi katil, dikaitkan dengan peningkatan risiko pertambahan berat badan dan obesiti.

Jangan makan sebelum tidur: Makan lewat boleh mengurangkan kejayaan percubaan penurunan berat badan

Kurangkan Tekanan: Tekanan kronik boleh menyebabkan tidur yang kurang baik dan penambahan berat badan dalam beberapa cara, termasuk makan untuk mengatasi emosi negatif

Jadi Early Bird: Orang yang tidur lewat mungkin mengambil lebih banyak kalori dan berisiko lebih tinggi untuk penambahan berat badan . Burung awal mungkin lebih berkemungkinan mengekalkan penurunan berat badan jika dibandingkan dengan burung hantu malam.

Mengekalkan Hubungan Sihat Dengan Badan Anda:Memutuskan sama ada anda perlu cuba mengubah berat badan anda adalah keputusan peribadi yang paling baik dibuat dengan bimbingan doktor anda. Jangan ambil kesemua maklumat kesihatan dan penurunan berat badan yang anda baca dalam banyak sumber, pilih dan sesuaikan dengan kemampuan anda amalkan.  Ingat bahawa kesihatan adalah perjalanan sepanjang hayat yang merangkumi bukan sahaja tabiat sihat tetapi juga mempunyai hubungan yang sihat dengan badan anda. 

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.