Bolehkah Melatonin Benar-benar Membantu Anda Tidur Lebih Nyenyak?


Bacaan Ringkas
melatonin baik untuk tidur?

Melatonin ialah hormon yang dihasilkan oleh badan anda secara semulajadi untuk mengawal tidur.

Sesetengah berpendapat mengambil suplemen melatonin boleh membantu dengan insomnia, tetapi buktinya tidak dapat disimpulkan.

Cuba ambil suplemen melatonin dua atau tiga jam sebelum tidur dan ikut arahan dos.

Kesan sampingan mungkin termasuk sakit kepala, mengantuk siang hari dan pening.

Melatonin adalah hormon yang bertanggungjawab untuk mengawal kitaran tidur/bangun, tetapi tahukah anda pengeluaran melatonin dihalang oleh cahaya?

Jika anda mengalami insomnia, membaca buku yang memboringkan today membuatkan anda tidur. Dengan begitu banyak alat bantu tidur yang dijual di kaunter, mana yang terbaik? Jika anda antara ramai orang yang tertanya-tanya sama ada melatonin boleh membantu anda tidur dengan lebih nyenyak, adalah penting untuk memahami cara suplemen popular ini berfungsi.

Hormon sensitif cahaya ini, yang dihasilkan oleh kelenjar pineal otak anda, mengawal sebahagiannya kitaran tidur-bangun badan anda. 

Berapa ramai orang yang mengalami insomnia?
Jika anda mengalami insomnia akhir-akhir ini, ternyata anda tidak bersendirian. Insomnia menjejaskan berjuta-juta orang.

  • 30% orang dewasa mengalami tempoh insomnia yang singkat.

  • 15 hingga 20% mengalami insomnia kurang daripada tiga bulan.

  • 10% mengalami insomnia kronik (tiga kali seminggu selama lebih tiga bulan) yang menjejaskan keupayaan mereka untuk berfungsi pada waktu siang.

Bagaimanakah melatonin berfungsi untuk insomnia?
Suplemen melatonin boleh meningkatkan rasa ingin tidur anda jika anda terlalu penat dan tak boleh tidur (contohnya, daripada jet lag atau bekerja syif malam). Melatonin juga boleh membantu masalah anda jika habit anda selection "burung hantu malam" dan berasa lebih produktif dan berjaga-jaga pada waktu petang/malam. Dalam keadaan ini mungkin hormon melatonin semulajadi badan tidak berjaya dirembeskan. Suplemen melatonin tidak perlu diambil hari-hari, cukup sekadar digunakan ketika hari anda bermasalah untuk tidur. 

Berapa banyak melatonin yang anda perlukan?
Melatonin bukanlah salah satu jenis perkara yang sesuai untuk semua. Untuk membantu melatonin, adalah penting untuk menyesuaikan dos anda, cara anda mengambilnya dan masa hari untuk masalah tidur khusus anda. "Mengambilnya pada masa yang 'salah' dalam sehari sebenarnya boleh memburukkan gangguan tidur anda,


Walaupun suplemen adalah pilihan bagi sesetengah orang, anda juga boleh meningkatkan melatonin secara semula jadi!

  1. Letakkan peranti/telefon 1 jam sebelum tidur dan pastikan telefon dalam flights mode
  2. Pastikan langsir menggelapkan bilik
  3. Dapatkan banyak cahaya matahari pada siang hari
  4. Kurangkan pengambilan kafein 6 jam sebelum tidur
  5. Makan makanan kaya tryptophan
  6. Mandi atau mandi air suam sebelum tidur


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.