10 Tabiat Pemakanan Sihat Yang Perlu Anda Amalkan Hari Ini

Makanan yang anda makan boleh menjejaskan kesihatan anda dan risiko anda untuk penyakit tertentu. Untuk makan makanan yang lebih sihat, anda mungkin perlu mengubah beberapa tabiat harian anda. Anda juga mungkin perlu mengubah beberapa perkara dalam persekitaran anda. Persekitaran anda merangkumi segala-galanya di sekeliling anda, seperti rumah anda atau tempat anda bekerja.


Anda tidak perlu membuat perubahan besar untuk makan lebih sihat. Dan anda tidak perlu mengubah tabiat anda pada masa yang sama. Adalah lebih baik untuk menetapkan matlamat kecil dan mengubah tabiat anda sedikit demi sedikit. Dari masa ke masa, perubahan kecil boleh membuat perubahan besar dalam kesihatan anda.Maklumat ini akan membantu anda membuat perubahan yang berguna untuk pemakanan yang sihat. Mengubah tabiat pemakanan anda dan persekitaran anda boleh membantu anda makan makanan yang lebih sihat.


Pemakanan yang sihat adalah baik untuk kesihatan anda secara keseluruhan. Ia juga boleh membantu anda mencapai berat badan yang sihat dan kekal di sana. Untuk meningkatkan tabiat pemakanan anda, sebaiknya lakukan perubahan gaya hidup kecil yang boleh anda lakukan dari semasa ke semasa.
Bagaimanakah anda boleh mengubah tabiat pemakanan anda? Untuk mengambil diet yang sihat, anda mungkin perlu membuat beberapa perubahan. Ingat bahawa anda boleh mengubah tabiat pemakanan anda sedikit demi sedikit. Perubahan kecil lebih mudah dilakukan dan boleh membawa kepada kesihatan yang lebih baik.

Berikut ialah beberapa cara untuk membuat perubahan yang sihat dalam tabiat pemakanan anda:

1. Pilih karbohidrat yang baik, bukan tanpa karbohidrat. Bijirin penuh adalah pertaruhan terbaik anda.

2. Beri perhatian kepada pakej protein. Ikan, ayam, kekacang dan kekacang adalah pilihan terbaik.

3. Pilih makanan dengan lemak sihat, hadkan makanan tinggi lemak tepu dan elakkan makanan dengan lemak trans. Minyak tumbuhan, kacang, dan ikan adalah sumber yang paling sihat.

4. Pilih diet yang kaya dengan serat, kaya dengan bijirin penuh, sayur-sayuran dan buah-buahan.

5. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Pilih warna dan variasi—hijau gelap, kuning, oren dan merah.

6. Kalsium adalah penting. Tetapi susu bukan satu-satunya, malah sumber terbaik.

7. Air adalah yang terbaik untuk menghilangkan dahaga anda. Tinggalkan minuman manis, dan nikmati air perahan lemon dan jus sayur.

8. Kurang makan garam adalah baik untuk kesihatan semua orang. Pilih lebih banyak makanan segar dan lebih sedikit makanan yang diproses.

9. Minuman sederhana boleh menyihatkan—tetapi bukan untuk semua orang. Anda mesti menimbang faedah dan risiko.

10. Multivitamin harian ialah polisi insurans pemakanan yang hebat. Sesetengah vitamin D tambahan boleh menambah rangsangan kesihatan tambahan.

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.