5 Cara Mudah Nyahkan Pestiside dari Sayur dan Buah

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lazat, berkhasiat dan berwarna-warni, menjadikannya makanan yang ideal untuk menyihatkan keluarga kita, meningkatkan selera makan dan dapat mengawal tahap kesihatan keluarga kita. Untuk memastikan bahawa ia benar-benar bermanfaat kepada kesihatan kita, adalah penting untuk membasuh sebanyak mungkin sisa racun perosak yang mungkin bersisa di permukaan buah-buah dan sayuran yang kita beli.


Cara terbaik untuk mengelakkan racun perosak yang berbahaya, sudah tentu menanam hasil anda sendiri atau membeli hanya produk organik. Walau bagaimanapun, jika anda tidak boleh menanam makanan anda sendiri dan hasil organik terlalu mahal atau tidak tersedia, berikut ialah beberapa petua untuk memastikan hasil konvensional anda sihat sebaik mungkin.


1. Beri Rendaman Air Masin

Penyelidikan mencadangkan bahawa merendam buah-buahan dan sayur-sayuran dalam larutan air masin 10 peratus selama 20 minit menyingkirkan kebanyakan sisa daripada empat racun perosak yang paling biasa.


2. Rendam dalam Cuka

Cuka adalah cara lain untuk membuang sisa-sisa buah-buahan dan sayur-sayuran. Ada yang mencadangkan bahawa larutan 4 bahagian air kepada 1 bahagian cuka selama kira-kira 20 minit sepatutnya berjaya, manakala yang lain mencadangkan cuka kekuatan penuh diperlukan untuk menghapuskan racun perosak secara menyeluruh. Cuka juga boleh membuang banyak jenis bakteria yang mungkin terdapat pada makanan juga. Berhati-hati untuk merendam buah-buahan berliang, seperti beri, dalam larutan ini, kerana ia boleh menjejaskan kulit nipis.


3. Bersihkannya Dengan Baking Soda dan Air

1 auns baking soda hingga 100 auns air adalah cara lain untuk membasuh racun perosak. Rendam hasil selama 12-15 minit dalam larutan, dan kemudian bilas dengan air.

4. Basuh Dengan Hanya Air Sejuk

Sesetengah penyelidik mendapati bahawa membilas hasil di bawah air sejuk mampu mengurangkan sisa racun perosak untuk 9 daripada 12 racun perosak yang diuji.



5. Kupas ia

Cara lain untuk mengehadkan penggunaan racun perosak kita ialah dengan membeli hasil tempatan dan bermusim, dan dengan mengupas kulit (walaupun bagi kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran, kulitnya cenderung menjadi sumber padat nutrien).


Apakah yang dikatakan penyelidikan tentang pembersih sayur-sayuran yang dibeli di kedai? Bahawa mereka tidak lebih berguna daripada berendam dalam air biasa. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah asas gaya hidup sihat. Dengan membuang sebanyak mungkin sisa racun perosak, dapat memastikan bahawa penggunaan hasil makanan seperti sayuran dan buahan akan memberikan kita manfaat kesihatan yang optimum.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.