Biotin Untuk Kuku Sihat

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan 2.5 mg (2,500 mcg) biotin setiap hari boleh meningkatkan ketegasan, kekerasan dan ketebalan kuku. Dalam satu kajian, lebih separuh daripada orang yang mengambil biotin 2.5 mg sehari mengalami peningkatan 25% dalam ketebalan kuku mereka. Setakat ini, kajian menilai biotin dan kuku adalah kecil dan bukan kualiti tertinggi.

Biotin ialah vitamin B yang penting untuk banyak fungsi badan, termasuk memetabolismekan makanan — proses menukar makanan kepada tenaga. Dan ramai orang bersumpah bahawa biotin telah meningkatkan kesihatan rambut, kulit dan kuku mereka juga.Tetapi adakah biotin penyelesaian ajaib untuk mendapatkan kunci yang mengalir, kuku yang kuat dan kulit yang berseri? Pakar diet berdaftar Courtney Barth, RD, menerangkan kemungkinan manfaat biotin dan sama ada nutrien ini boleh membantu anda.


Faedah biotin

Biotin memainkan peranan penting dalam menukar karbohidrat, lemak dan protein kepada tenaga. Ia juga membantu sel-sel badan anda berfungsi dengan baik. Biotin adalah penting, yang bermaksud anda tidak boleh hidup tanpanya.Tetapi mengapa biotin mendapat status superhero apabila ia berkaitan dengan kesihatan rambut, kulit dan kuku? Mungkin kerana kekurangan biotin - tidak mempunyai cukup biotin - boleh menyebabkan:


Kuku rapuh.

Keguguran rambut.

Ruam merah, bersisik.


"Tetapi kekurangan biotin jarang berlaku di A.S.," jelas Barth. "Jadi jika anda mempunyai rambut yang menipis atau kuku rapuh, ia mungkin bukan disebabkan oleh kekurangan biotin. Biasanya terdapat satu lagi keadaan kesihatan yang menyebabkan masalah ini, seperti kekurangan zat besi atau masalah tiroid.Oleh itu, jangan menganggap pengambilan suplemen biotin akan menyembuhkan masalah rambut, kulit atau kuku. "Jika anda melihat perubahan mendadak pada rambut, kulit atau kuku anda, berjumpa dengan pembekal anda," kata Barth. "Jangan rawat diri dengan suplemen biotin tanpa mengetahui puncanya."


Berapa banyak biotin yang anda perlukan?

Orang dewasa memerlukan 30 mikrogram biotin setiap hari untuk mengelakkan kekurangan. Kebanyakan orang mendapat biotin yang mencukupi melalui diet mereka.

"Biotin terdapat dalam kebanyakan makanan yang kita makan, seperti bijirin yang diperkaya, kuning telur, daging dan kekacang (seperti lentil, kacang ayam dan kacang)," jelas Barth. "Dan adalah lebih baik untuk mendapatkan vitamin dan mineral anda melalui diet seimbang daripada makanan tambahan."


Jika anda hamil atau menyusu, anda memerlukan lebih banyak biotin, walaupun - 35 mikrogram sehari.

"Wanita hamil atau menyusu sering mendapat manfaat daripada vitamin pranatal," kata Barth. “Vitamin pranatal mengandungi biotin, asid folik dan nutrien lain yang penting untuk kesihatan ibu dan bayi. Jika anda tidak pasti vitamin pranatal yang perlu diambil, tanya perawat anda."


Adakah suplemen biotin membantu pertumbuhan rambut?

Mungkin anda tidak bimbang tentang kekurangan biotin tetapi tertanya-tanya sama ada suplemen biotin boleh membantu anda mendapatkan rambut yang menakjubkan. Lagipun, banyak produk mengiklankan biotin sebagai penggalak pertumbuhan rambut.

"Tiada kajian telah membuktikan bahawa suplemen biotin akan mengubah penampilan rambut, kulit atau kuku anda," kata Barth. "Tetapi sesetengah orang mendapati bahawa mengambil suplemen biotin membantu mereka meningkatkan pertumbuhan rambut dan kuku. Biasanya tidak berbahaya untuk mencuba biotin untuk rambut yang lebih tebal atau kuku yang lebih sihat."

Jika anda memutuskan untuk mengambil suplemen, bersabarlah. "Ia mengambil masa beberapa bulan untuk melihat pertumbuhan rambut atau kuku baru," kata Barth. "Biotin mungkin patut dicuba jika doktor anda memberi anda kebenaran. Tetapi ini bukan jaminan bahawa anda akan melihat perubahan besar dalam penampilan anda."


Kesan sampingan suplemen biotin

Suplemen biotin mempunyai sedikit kesan sampingan jika anda mengambilnya seperti yang diarahkan. "Suplemen biotin dan vitamin B-kompleks adalah selamat untuk kebanyakan orang, walaupun ia boleh menyebabkan sedikit sakit perut," kata Barth.

Suplemen biotin dos tinggi juga boleh mengganggu keputusan ujian perubatan tertentu, jadi beritahu pembekal penjagaan kesihatan anda jika anda mengambilnya, nasihat Barth.

Biotin dan vitamin B lain adalah larut air, jadi sukar untuk berlebihan padanya. "Jika anda mengambil lebih banyak biotin daripada yang anda perlukan, badan anda tidak menyimpannya," jelas Barth. "Anda secara semula jadi menyingkirkan biotin berlebihan dan vitamin B lain apabila anda membuang air kecil."


Namun, lebih banyak tidak selalu lebih baik. Jangan mengambil lebih daripada dos yang disenaraikan pada pakej dan berhenti mengambil biotin jika anda melihat kesan sampingan.



Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.