Dada Ayam Bahagian Paling Rendah Kalori

Dada ayam adalah sumber protein tanpa lemak yang sangat baik (protein tanpa banyak lemak yang menyertainya). Ini bermakna kebanyakan kalori dalam dada ayam berasal dari protein. Orang yang makan protein yang mencukupi lebih berkemungkinan mengekalkan jisim otot dan mengekalkan metabolisme yang sihat. Protein rendah lemak dalam dada ayam boleh menawarkan banyak kelebihan yang ketara, menjadikan makanan ini sebagai tambahan yang berguna kepada banyak rancangan pemakanan. Khususnya, nutrien dalam dada ayam boleh membantu dengan jisim otot, kesihatan tulang, kawalan selera makan, dan juga mood dan tidur. Antara Manfaat dada ayam dalam pemakanan seperti berikut:-



Membina dan Mengekalkan Jisim Otot

Protein membantu badan anda mengekalkan jisim otot dan juga membantu membina otot bersama-sama dengan program latihan kekuatan.5 Oleh kerana dada ayam mengandungi protein yang tinggi, ia adalah sebahagian daripada diet yang boleh membantu anda membina jisim otot. Penyelidikan menunjukkan bahawa kehilangan jisim dan kekuatan otot dikaitkan secara langsung dengan kadar kematian pada orang yang lebih tua.6 Jadi, walaupun anda tidak cuba untuk membesarkan otot anda, mencegah kehilangan otot adalah penting tanpa mengira usia.


Menguatkan Tulang

Para saintis dan doktor pernah percaya bahawa diet tinggi protein haiwan boleh mengurangkan ketumpatan tulang dan meningkatkan risiko patah tulang. Walau bagaimanapun, kajian yang lebih terkini menunjukkan bahawa protein berfungsi dengan kalsium untuk membantu melindungi tulang. Adalah penting untuk mengambil protein yang mencukupi untuk memastikan tulang kuat dan sihat.


Mengurangkan Selera Makan

Mengambil protein membantu anda berasa kenyang, yang boleh membantu mengurangkan keinginan makanan dan mencegah makan berlebihan. Satu kajian kecil tentang lelaki yang berlebihan berat badan pada diet rendah kalori, contohnya, mendapati bahawa mereka yang makan lebih banyak protein menunjukkan "meningkatkan kawalan selera makan dan rasa kenyang. Jumlah protein dalam dada ayam menjadikannya pilihan yang baik untuk anda jika anda berharap dapat meningkatkan kepuasan anda dengan hidangan.


Meningkatkan Serotonin dan Melatonin

Dada ayam mengandungi triptofan, asid amino penting yang membantu mengawal sintesis protein. Tryptophan juga menyumbang kepada keupayaan otak anda untuk mensintesis serotonin. Orang yang mempunyai serotonin yang tidak mencukupi mungkin mengalami gejala kemurungan atau menghadapi masalah dengan ingatan. Tryptophan juga memainkan peranan dalam melatonin, hormon penting untuk tidur.


Alahan

Alahan ayam jarang berlaku tetapi pastinya mungkin. Doktor mencadangkan bahawa alahan kepada ayam adalah sama biasa seperti alahan kepada daging merah (tetapi alah kepada satu jenis daging tidak bermakna anda akan alah kepada daging lain). Kadang-kadang orang yang mempunyai alahan telur mempunyai alahan sekunder terhadap ayam. Dalam alahan jenis ini, tindak balas biasanya berlaku apabila bersentuhan dengan daging mentah dan tidak mengambil daging yang dimasak.


Varieti

Anda boleh membeli dada ayam yang telah dipotong dan sedia untuk digunakan. Di banyak kedai runcit dan pasar borong, anda juga mungkin menemui dada ayam yang dibekukan dan dibungkus secara berasingan. Jika anda membeli salah satu daripada pilihan mudah ini, pastikan anda menyemak label fakta pemakanan. Jenis dada ayam ini mungkin mengandungi lebih banyak natrium.



Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.