Superfood Halia Yang di Remehkan

Halia mungkin mempunyai banyak manfaat kesihatan kerana sifat anti-radang, anti-loya dan lain-lainnya. Ia boleh membantu anda menurunkan berat badan, menguruskan arthritis, mengurangkan gejala haid dan banyak lagi. Halia berasal daripada tumbuhan berbunga yang berasal dari Asia Tenggara. Ia menambah rasa kepada makanan manis dan berperisa serta mempunyai pelbagai manfaat kesihatan. Ia tergolong dalam keluarga Zingiberaceae, dan ia berkait rapat dengan kunyit, buah pelaga, dan lengkuas.

Rimpang (bahagian bawah tanah batang) adalah bahagian yang biasa digunakan sebagai rempah ratus. Ia sering dipanggil akar halia atau, secara ringkasnya, halia. Anda boleh menggunakan halia segar, kering, serbuk, atau sebagai minyak atau jus. Ia terdapat dalam banyak resipi serta makanan yang diproses, ubat rumah dan kosmetik. Rempah popular ini mengandungi vitamin C, magnesium dan kalium. Banyak faedah kesihatan halia juga termasuk melegakan kesakitan dan pengawalan gula dalam darah, apatah lagi melegakan loya apabila anda sakit (oleh itu Ibu menegaskan anda menghirup minuman halia apabila anda mengalami sakit perut).

Dengan banyak manfaat kesihatan luar biasa halia yang masih diraikan hari ini, tidak hairanlah mengapa rempah ratus yang unik ini kekal sebagai harta peningkat kesihatan utama untuk sekian generasi. Ia juga telah mendapat gelaran "makanan super" rasmi. Mari kita lihat hanya beberapa manfaat kesihatan yang diingini daripada pengambilan halia biasa.


Usus yang Lebih Seimbang
Usus anda mengandungi bakteria baik dan jahat. Apabila tahap bakteria baik anda terlalu rendah, usus anda boleh mengalami masalah peraturan, menyebabkan gejala yang menyakitkan seperti kembung perut dan loya. Halia boleh membantu menyumbang kepada keseimbangan bakteria yang lebih baik dalam usus anda, mengurangkan pengalaman anda mengalami gejala berkaitan usus yang tidak selesa.

Selain itu, halia dikenali sebagai suplemen yang berkesan untuk dimasukkan ke dalam rejimen anda jika anda mengalami mual pagi atau sebarang jenis loya kronik yang lain. Jika anda menghadapi masalah mengambil halia dengan makanan atau minuman, mengunyah halia boleh menjadi cara terbaik untuk membantu perut anda yang sakit. Tanya doktor anda jika halia boleh menjadi tambahan yang berkesan kepada tabiat kesihatan anda.


Pencernaan Lebih Cepat
Jika anda bergelut dengan senak kronik, halia boleh menjadi alat yang berguna untuk mengurangkan gejala anda dan membantu anda mencerna makanan dengan lebih berkesan. Dalam kajian 2011 ini, penyelidik mendapati bahawa mereka yang mengalami masalah pencernaan menghadam makanan lebih kurang 25% lebih cepat apabila mereka mengambil kapsul halia sebelum makan berbanding mereka yang mengambil pil plasebo sebelum makan. Enzim dalam Halia boleh membantu memecahkan dan mengeluarkan sebarang gas yang mungkin terkumpul di dalam perut, memberikan kelegaan dan membuatkan anda berasa lebih selesa secara keseluruhan.

Ia juga ditunjukkan untuk membantu mengatasi loya, itulah sebabnya anda mungkin telah diberitahu satu atau dua kali apabila anda berada di bawah cuaca untuk "minum minuman halia."


Tempoh Haid Lebih Boleh Diurus
Kitaran haid boleh menjadi punca utama kesakitan dan ketidakselesaan bagi wanita. Walaupun sesetengah wanita mempunyai kitaran haid yang agak lancar, bebas daripada kekejangan atau kembung perut yang berlebihan, sesetengah wanita mengalami gejala teruk yang boleh mengurangkan kualiti hidup mereka secara drastik.

Kajian telah menunjukkan bahawa dos 250 miligram serbuk halia didapati sama berkesan dalam mengurangkan kesakitan haid seperti banyak ubat penahan sakit yang dijual di kaunter. Jika anda lebih suka menggunakan ubat semula jadi apabila boleh, ini bermakna anda boleh cuba menukar ubat sakit anda dengan produk halia dalam beberapa hari pertama haid anda dan mungkin melihat faedah yang serupa.

Kesihatan Jantung yang Lebih Baik
Halia diketahui menghasilkan banyak kesan yang sama seperti ubat penipisan darah, yang membantu mencegah pembekuan darah dan oleh itu mengurangkan risiko masalah kardiovaskular seperti strok atau serangan jantung. Pengambilan halia secara tetap juga boleh membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan kolesterol, yang merupakan faktor risiko penyakit jantung.

Kurang Sakit Kronik
Sebatian bioaktif utama halia, gingerol, boleh mencipta banyak kesan kesihatan yang positif. Walau bagaimanapun, salah satu yang paling ketara ialah keupayaannya untuk mengurangkan keradangan di seluruh badan dan oleh itu melegakan beberapa jenis sakit kronik. Halia boleh digunakan sebagai suplemen yang berkesan untuk rejimen kesihatan anda jika anda mengalami masalah kesihatan yang menyebabkan anda sakit kronik.

Sistem Imun yang Lebih Kuat
Disebabkan oleh faedah anti-radang dan antioksidan halia, pengambilan bahan ini secara kerap boleh membawa kepada sistem imun yang lebih kuat dari masa ke masa dan peningkatan keupayaan badan anda untuk melawan penyakit. Ini bermakna peluang dikurangkan untuk mendapat penyakit ringan seperti selsema serta yang lebih teruk seperti selesema.


Tambahkan halia ke dalam diet anda: Taburkannya pada sayur-sayuran, dalam tumisan dan sup dan juga dalam teh panas anda. Tidak boleh cukup? Gaulkan Smoothie Rempah Halia atau buat sekumpulan Pancake Ubi Halia. 

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.