Adakah 'Brisk Walk' atau Berjalan Kaki Senaman yang Cukup Baik?

Rasa macam mustahil jika mengatakan hanya dengan berjalan kaki kita mendapat banyak manfaat termasuk untuk mengekalkan berat badan yang sihat, memastikan sendi anda kuat, dan hidup lebih lama. Juga berjalan kaki merupakan salah satu senaman yang paling mudah, tidak kira berapa umur anda. Faedah kesihatan berjalan kaki adalah tiada had, dan pakar bersetuju dengan menambahkan berjalan kaki ke dalam rutin harian anda, anda boleh meningkatkan kesihatan fizikal dan mental anda.

Berjalan kaki cukup mudah sehingga semua tahap kecergasan boleh dirasai dengan langkah harian tersebut. “Ia mempunyai faedah yang luar biasa, daripada menyokong sistem imun yang sihat kepada meningkatkan metabolisme anda kepada menguatkan sendi, otot dan tulang anda—apatah lagi ia sangat mengagumkan untuk melegakan tekanan dan menikmati sedikit 'me time. 
"Pejalan kaki pantas boleh hidup sehingga 20 tahun lebih lama," kata profesor Yates kepada The Daily Mail. "Ia meningkatkan kecergasan kardiovaskular, yang merupakan ukuran seberapa cekap jantung anda, dan keupayaan anda untuk menggunakan oksigen, yang merupakan penunjuk kecergasan."

1. Ia mengatasi kesan gen yang meningkatkan berat badan. Penyelidik Harvard melihat 32 gen yang menggalakkan obesiti dalam lebih 12,000 orang untuk menentukan berapa banyak gen ini sebenarnya menyumbang kepada berat badan. Mereka kemudian mendapati bahawa, di kalangan peserta kajian yang berjalan pantas selama kira-kira sejam sehari, kesan gen dapat dikurangkan hampir separuh dari mendapat risiko tersebut. 

2. Ia membantu mengurangkan rasa craving terhadap makanan manis. Sepasang kajian dari Universiti Exeter mendapati bahawa berjalan kaki selama 15 minit boleh membendung keinginan untuk coklat malah mengurangkan jumlah coklat yang anda makan dalam situasi yang tertekan. Dan penyelidikan terkini mengesahkan bahawa berjalan kaki boleh mengurangkan keinginan dan pengambilan pelbagai snek manis.

3. Ia mengurangkan risiko mendapat kanser payudara. Penyelidik sudah tahu bahawa apa-apa jenis aktiviti fizikal menumpulkan risiko kanser payudara. Tetapi kajian Persatuan Kanser Amerika yang memusatkan perhatian pada berjalan kaki mendapati bahawa wanita yang berjalan tujuh atau lebih jam seminggu mempunyai risiko 14% lebih rendah mendapat kanser payudara berbanding mereka yang berjalan tiga jam atau kurang seminggu. Dan berjalan menyediakan perlindungan ini walaupun untuk wanita yang mempunyai faktor risiko kanser payudara, seperti berat badan berlebihan atau menggunakan hormon tambahan.

4. Ia meredakan sakit sendi. Beberapa kajian mendapati bahawa berjalan kaki mengurangkan kesakitan yang berkaitan dengan arthritis, dan berjalan lima hingga enam batu seminggu bahkan boleh menghalang arthritis daripada terbentuk di tempat pertama. Berjalan melindungi sendi - terutamanya lutut dan pinggul, yang paling mudah terdedah kepada osteoarthritis - dengan melincirkannya dan menguatkan otot yang menyokongnya.

5. Ia meningkatkan fungsi imun. Berjalan boleh membantu melindungi anda semasa musim sejuk dan selesema. Kajian terhadap lebih 1,000 lelaki dan wanita mendapati bahawa mereka yang berjalan sekurang-kurangnya 20 minit sehari, sekurang-kurangnya 5 hari seminggu, mempunyai 43% lebih sedikit hari sakit berbanding mereka yang bersenam seminggu sekali atau kurang. Dan jika mereka jatuh sakit, ia adalah untuk tempoh yang lebih singkat, dan gejala mereka lebih ringan.

Wahh jadi jangan beralasan dan bermalasan untuk berjalan kaki, ada hikmah juga remote tv sukar dicari kerana hilang tanpa kesan dalam rumah sendiri. Senaman berjalan kaki ni antara 'underrated' workout, yeah 'berjalan je kot’ tapi paling power impaknya bila konsisten diamalkan. Orang tanya kita buat senaman apa untuk turunkan berat, jangan bagitahu kita hanya berjalan kaki, bagitahu kita 'briskwalk' upgrade sikit bunyinya. Macam-macam hal kan?hahaha. Ingat don't impress others, just impress yourself with your old Version. 


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.