5 Manfaat Minyak Ikan

Minyak ikan ialah istilah biasa yang digunakan untuk merujuk kepada dua jenis asid lemak omega-3: asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA). Lemak omega-3 ini biasanya terdapat dalam ikan, produk haiwan, dan fitoplankton. Asid lemak EPA dan DHA terlibat dalam mengawal pelbagai proses biologi seperti tindak balas keradangan, pelbagai laluan isyarat metabolik, dan fungsi otak. Mereka boleh disintesis dalam badan daripada asid alfa-linolenik (ALA), tetapi dalam jumlah yang kecil untuk kebanyakan orang.

Apabila kita semakin tua, fungsi otak kita pasti akan berkurangan tetapi kajian telah mencadangkan bahawa orang yang makan lebih banyak ikan mengalami penurunan fungsi otak yang lebih perlahan pada usia tua mereka. Dan pada orang dewasa yang sihat, minyak ikan itu sendiri nampaknya mempunyai kesan positif untuk meningkatkan daya ingatan. Selain itu, beberapa kajian yang mendapati orang yang mengalami kemurungan kelihatan mempunyai paras darah omega-3 yang lebih rendah dan suplemen omega-3 boleh memperbaiki gejala penyakit mental.




Melindungi daripada kerosakan matahari

Walaupun menggunakan pelindung matahari tidak sepenuhnya melindungi anda daripada matahari, berada di luar tidak dapat dielakkan. Walau bagaimanapun, minyak ikan boleh membantu dalam mempertahankan anda daripada kesan negatif sinaran UV. Ia boleh digunakan untuk mengurangkan kesan negatif pendedahan matahari yang berpanjangan, seperti penyamakan dan selaran matahari.


Khasiat ibu mengandung

Suplemen minyak ikan boleh membantu dalam perkembangan janin. Ia juga menggalakkan perkembangan otak dan mata mereka. Akibatnya, ibu hamil dinasihatkan mengambil suplemen minyak ikan. Wanita hamil, sebaliknya, harus mengelakkan makanan laut tinggi merkuri pada masa ini. Akibatnya, wanita hamil kini memerlukan suplemen minyak ikan tambahan. Menurut satu kajian, ibu hamil yang mengambil suplemen omega-3 atau minyak ikan mempunyai anak yang berprestasi lebih baik dari segi intelek. Akibatnya, suplemen pranatal termasuk EPA dan DHA. Mereka diperlukan untuk embriogenesis awal.


Meningkatkan prestasi keseluruhan

Asid lemak Omega 3 meningkatkan mood kita dan mengurangkan kebimbangan, ketegangan, dan kesedihan, secara semula jadi. Suplemen minyak ikan boleh menggalakkan mood yang lebih lembut dan lebih tenang dengan membantu dengan pengawalan mood dan akhirnya meningkatkan tahap kesihatan.


Kurangkan tahap keterukan COVID-19

Tanpa mengira faktor lain, pengurangan peluang untuk mendapat COVID-19 yang teruk telah dikaitkan dengan paras darah rendah asid lemak omega-3. Kajian ini mencadangkan bahawa mengambil ikan atau mengambil suplemen minyak ikan boleh mengurangkan risiko mendapat jangkitan COVID-19 yang teruk.


Membantu meningkatkan pernafasan dan memerangi asma

Asma adalah penyakit paru-paru yang menyebabkan sesak nafas. Penyebab yang paling biasa ialah edema pulmonari. Senaman menghasilkan hipersensitiviti dalam kira-kira 90% penghidap asma, punca penyakit yang paling lazim.

Satu kajian mendapati bahawa suplemen pemakanan omega-3 PUFA mungkin merupakan kaedah rawatan yang berguna dan terapi pembantu untuk hiperresponsif saluran pernafasan. Akibatnya, ia boleh membantu mengurangkan gejala asma. Asid lemak omega-3 asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA).


Kapsul 1000mg Minyak Ikan Prorganiq Omega-3 - yang dirumus dengan nisbah bahan yang betul, adalah satu kemestian untuk memenuhi keperluan harian anda untuk asid lemak Omega-3. Minyak Ikan Omega-3 yang berkuasa ini tidak mempunyai bau dan bebas daripada logam berat seperti plumbum dan merkuri. Salah satu aspek terbaik produk ialah salutan enterik pada Minyak Ikan Prorganiq Omega-3, yang pantas dan mudah dihadam serta diserap oleh badan. Ini membolehkan anda merasakan akibatnya secara fizikal dan disayangi serta diakui oleh semua peringkat umur dan kumpulan.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.