Khasiat Makan Cili

Faedah cili adalah sangat luas dan mempunyai banyak kesan positif kepada kesihatan keseluruhan seseorang. Mereka telah ditunjukkan untuk membantu meningkatkan metabolisme dan kadar pembakaran lemak, serta menyumbang kepada penurunan berat badan (bersama-sama dengan senaman dan gaya hidup sihat! Siapa tak suka makan pedas, kebiasaannya orang asia suka makanan pedas.

Menurut laporan baru, lada cili dalam diet anda boleh mengurangkan risiko kematian akibat kanser atau penyakit kardiovaskular, dan juga boleh menggalakkan umur panjang. Analisis itu termasuk data daripada lebih setengah juta orang di pelbagai negara. Jika dibandingkan dengan orang yang tidak pernah atau jarang makan lada cili, mereka yang kerap memakannya mempunyai kadar kematian yang lebih rendah akibat penyakit kardiovaskular (sebanyak 26%), kanser (sebanyak 23%), atau sebarang sebab (sebanyak 25%).

Walaupun penemuan daripada laporan ini mungkin kelihatan terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, mereka membina penerbitan beberapa kajian lain yang mengaitkan manfaat kesihatan kepada penggunaan lada cili. Sebagai contoh, kajian ini mendapati bahawa orang yang mengambil lada cili empat atau lebih kali seminggu selama lapan tahun mempunyai kadar kematian yang jauh lebih rendah, termasuk akibat penyakit kardiovaskular, berbanding dengan orang yang jarang atau tidak pernah melakukannya.

Sebab lada cili boleh menjadi rahmat kepada kesihatan tidak jelas. Satu teori mengaitkannya dengan capsaicin. Itulah bahan dalam lada cili yang memberikan kepanasannya. Capsaicin adalah antioksidan yang kuat dengan sifat anti-radang. Antara manfaat cili:-


1. Membaiki Saluran Pencernaan

Ini mungkin terdengar kontra-intuitif, tetapi capsaicin dalam lada sebenarnya bertindak sebagai anti-merengsa. Orang yang mengalami ulser telah diberitahu selama bertahun-tahun untuk mengelakkan makanan pedas panas, tetapi penyelidikan telah mendedahkan bahawa lada bermanfaat untuk ulser. Sebagai contoh, serbuk lada membekalkan sejumlah kecil anti-oksidan dan bahan kimia lain untuk membantu masalah penghadaman seperti, menyembuhkan sakit perut, mengurangkan gas usus, menyembuhkan cirit-birit dan bertindak sebagai ubat semula jadi untuk kekejangan. Ia melakukan ini dengan mengurangkan keasidan dalam saluran pencernaan yang menyebabkan ulser. Ia juga membantu menghasilkan air liur dan merangsang jus gastrik membantu penghadaman.



2. Menggalakkan Jantung yang Sihat

Ia juga membantu sistem peredaran darah dan mencegah penyakit jantung dengan menurunkan kolesterol serum darah dan mengurangkan deposit lipid, dan oleh itu, membalikkan pembekuan darah yang berlebihan. Ia juga melebarkan saluran darah untuk membantu pengaliran darah.


3. Mengurangkan Migrain

Pernahkah anda mengalami kesakitan pada bahagian badan yang menjadi tumpuan anda sehingga anda mengalami kesakitan lain yang lebih teruk? Kesakitan asal hilang begitu sahaja apabila otak anda memberi tumpuan kepada kecederaan baru. Fenomena ini adalah apa yang berlaku kepada migrain apabila anda mengambil lada panas. Badan anda menjadi desensitisasi terhadap migrain dan rasa sakit secara keseluruhan berkurangan.


4. Melegakan Sakit Sendi

Disebabkan oleh sifat melegakan kesakitan yang berkuasa capsaicin daripada lada, ia boleh digunakan pada kulit untuk mengurangkan bahan kimia P, bahan yang membawa mesej sakit ke otak. Akhirnya, reseptor kesakitan meletihkan diri mereka dengan menghabiskan rizab badan. Apabila ini berlaku, capsaicin bertindak sebagai penghilang rasa sakit. Ia digunakan dengan berkesan untuk kayap, neuropati HIV dan jenis kesakitan lain.


5. Meningkatkan Metabolisme / Menggalakkan Penurunan Berat Badan

Lada pedas meningkatkan kadar metabolisme dengan menjana proses termogenik dalam badan kita yang menjana haba. Proses itu menggunakan tenaga, dan dengan itu, membakar kalori tambahan. Itu sebab bila kita makan makanan pedas auto berpeluh. Di samping itu, jika lada panas dimakan semasa sarapan pagi, selera makan berkurang sepanjang hari yang akhirnya membantu dalam penurunan berat badan. Ia juga boleh mengubah protein dalam badan anda untuk memerangi pengumpulan lemak.Capsaicin juga telah dikaji sebagai kaedah holistik untuk menurunkan berat badan. Ia secara selektif akan memusnahkan serabut saraf yang menghantar mesej dari perut ke otak.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.