Lemak Sihat Minyak Kelapa

 Apakah Minyak Kelapa?

Minyak kelapa adalah minyak makan yang dibuat daripada menekan isi di dalam kelapa. Ia menjadi pepejal pada suhu bilik dan cecair apabila dipanaskan. Terdapat dua jenis iaitu minyak kelapa dara dan ditapis. Minyak kelapa dara menggunakan santan segar, manakala ditapis menggunakan isi kelapa kering, juga dipanggil kopra. Minyak berasaskan tumbuhan ini digunakan sebagai lemak memasak. Ia juga merupakan bahan pelembap yang biasa dan berkesan dalam losyen dan produk penjagaan rambut.

Sebagai bahan makanan, minyak kelapa telah dipasarkan keran mempunyai beberapa manfaat kesihatan, termasuk membantu penurunan berat badan dan mencegah demensia. Tetapi ramai saintis mengatakan tidak ada bukti saintifik yang mencukupi untuk dakwaan ini. Jika anda memasukkan minyak kelapa dalam diet anda, sebaiknya lakukan secara sederhana. Minyak kelapa digunakan sebagai lemak memasak, dan sebagai bahan pemutih dalam produk penjagaan kulit dan rambut. 



Khasiat Minyak Kelapa

Minyak kelapa tidak mempunyai kolesterol atau serat, tetapi ia mempunyai beberapa nutrien, walaupun dalam jumlah yang sangat kecil:

  • Asid laurik
  • Asid myristic
  • Asid palmitik
  • Lemak tak tepu tunggal
  • Lemak tak tepu
  • Sterol tumbuhan
  • Trigliserida rantaian sederhana (MCT)


Khasiat Minyak Kelapa

Beberapa kajian awal telah menunjukkan bahawa minyak kelapa mungkin mempunyai manfaat kesihatan tertentu. Tetapi pakar mengatakan kami memerlukan lebih banyak penyelidikan untuk mengesahkan penemuan ini. Selain itu, beberapa kajian tentang faedah diet minyak kelapa telah menggunakan jenis yang anda tidak boleh beli di kedai. Ia jauh lebih tinggi dalam trigliserida rantaian sederhana (MCT), sejenis lemak yang badan anda boleh menyerap dengan cepat.


Minyak kelapa untuk penurunan berat badan

MCT dalam minyak kelapa mudah ditukar kepada tenaga dan bukannya disimpan dalam badan anda sebagai lemak. Secara teori, ini boleh membantu anda berasa kenyang dan membantu dalam penurunan berat badan. Banyak bukti kajian menunjukkan minyak kelapa membantu orang ramai menurunkan berat badan. Selain itu ramai pengamal minyak kelapa dara berkongsi pengambilan minyak kelapa dara dalam pemakanan harian dapat mengurangkan beberapa gejala dan simptom tahap kesihatan ketika sakit. Selain itu, minyak kelapa biasa mengandungi kebanyakannya asid laurik, asid lemak yang badan anda dimetabolismekan dengan lebih perlahan.


Minyak kelapa dan fungsi otak

Para saintis berpendapat bahawa sel-sel otak penghidap Alzheimer tidak dapat menggunakan glukosa dengan betul untuk tenaga. Apabila anda mencerna minyak kelapa dan lemak lain, hati anda menghasilkan bahan kimia yang dipanggil keton. Keton ini boleh memberikan sumber tenaga alternatif untuk otak anda, yang mungkin membantu mengurangkan gejala Alzheimer. 

 

Minyak kelapa untuk rambut

Minyak kelapa boleh meningkatkan kesihatan rambut anda dengan menambahkan kelembapan. Ini membantu mengurangkan kelemumur, melembutkan keriting, dan memulihkan kelembapan pada rambut kering. Anda boleh menggunakannya sebagai perapi, bantuan penggayaan, atau topeng rambut biarkan masuk.


Minyak kelapa untuk kulit

Menggunakan minyak kelapa pada kulit anda membantu mengelakkan kehilangan air, yang menyebabkan kulit kering dan masalah lain seperti ekzema dan rosacea. Sapukan seperti losyen. Cuma jangan letak kat muka sebab boleh menyumbat pori. Asid laurik dalam minyak kelapa mempunyai ciri antimikrobial, jadi ia juga baik untuk meredakan kerengsaan kulit seperti terbakar pisau cukur.


Minyak kelapa sebagai pelincir

Minyak kelapa boleh berfungsi dengan baik sebagai pelincir seksual, terutamanya jika anda mempunyai alahan atau kulit sensitif. Ia tidak mungkin menyebabkan kerengsaan atau jangkitan.


Kumur dengan minyak kelapa

Oil pulling ialah apabila anda memasukkan minyak kelapa ke dalam mulut anda selama 10-15 minit, kemudian meludahkannya. Anda boleh melakukannya setiap hari, tetapi jangan berhenti memberus gigi anda. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa berkumur menggunakan minyak kelapa boleh membantu dengan kebersihan gigi.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.