Manfaat Daging Merah

Daging merah tanpa lemak adalah sumber zat besi, zink dan B12 yang sangat baik dan mudah diserap. Zat besi amat penting semasa bayi dan untuk remaja perempuan, wanita hamil, wanita haid dan atlet ketahanan. Zat besi dan zink dalam makanan haiwan lebih mudah diserap oleh badan berbanding makanan tumbuhan seperti kekacang, biji benih dan kekacang/kacang. Namun, vitamin C yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran akan membantu penyerapan zat besi daripada makanan bukan haiwan ini. Kekacang membekalkan banyak nutrien yang sama seperti daging tanpa lemak, ayam itik, ikan dan telur dan kerana ini mereka telah diletakkan dalam kumpulan makanan ini serta kumpulan makanan sayuran. Mereka adalah penting dalam corak pemakanan vegetarian dan vegan untuk mendapatkan cukup nutrien utama yang terdapat dalam kumpulan makanan ini.



Apakah kandungan daging dan ayam itik tanpa lemak, ikan, telur, tauhu, kacang dan biji serta kumpulan kekacang/kacang?

Makanan daripada kumpulan makanan ini terbahagi kepada 6 kategori. Contohnya termasuk:

  • Daging tanpa lemak - Daging lembu, kambing biri-biri, daging lembu, daging babi, kanggaru, sosej tanpa lemak (kurang garam)
  • Ayam - Ayam, ayam belanda, itik, emu, angsa, burung belukar
  • Ikan dan makanan laut - Ikan, udang, ketam, udang galah, kerang, tiram, kerang, kerang
  • Telur - Telur ayam, telur itik
  • Kacang dan biji - Badam, kacang pain, walnut, macadamia, hazelnut, gajus, kacang tanah, taburan kacang, biji labu, bijan, biji bunga matahari, kacang brazil
  • Kekacang/kacang - Semua kekacang, lentil, kacang ayam, kacang belah, tauhu.


Faedah kesihatan daging dan ayam itik tanpa lemak, ikan, telur, tauhu, kacang dan biji, dan kumpulan kekacang/kacang.

Daging merah tanpa lemak membekalkan sumber nutrien yang sangat baik, namun pengambilan lebih daripada 100/120g setiap hari daging merah, iaitu lebih daripada dua kali ganda jumlah yang disyorkan, dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser kolorektal dan kanser buah pinggang. Jadi ingat untuk makan juga makanan lain dari kumpulan makanan ini. Pilihan bukan daging seperti kekacang menyediakan banyak nutrien yang sama seperti daging, ayam, ikan dan telur. Malah, kacang dan biji boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan tidak dikaitkan dengan penambahan berat badan jika jumlah pengambilan tenaga (kilojoule) dikawal.

Banyak juga kebaikan makan ikan. Pengambilan ikan lebih daripada sekali seminggu dikaitkan dengan pengurangan risiko mengalami demensia pada orang dewasa yang lebih tua. Mengambil ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu mempunyai lebih banyak faedah dengan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, strok, dan degenerasi makula berkaitan usia di mata. Sasarkan kira-kira 2 hidangan ikan seminggu, lebih baik ikan berminyak.

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.