Omega 3 dan Kehebatannya

Minyak ikan, sering disebut sebagai omega 3, telah digunakan sejak sekian lama dan terkenal dengan manfaat kesihatannya. Ikan seperti trout, makarel, tuna, herring, sardin dan salmon yang berminyak atau baik untuk anda digunakan untuk membuat minyak ikan. Ia kaya dengan asid lemak omega-3 dan vitamin A dan D. Ia sering dibuat daripada ikan berminyak termasuk tuna, makarel, ikan bilis dan herring. Walau bagaimanapun, ia hanya jarang dihasilkan daripada hati haiwan lain, seperti minyak hati ikan kod. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 1-2 hidangan ikan perlu dimakan setiap minggu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ikan, yang mengandungi asid lemak omega-3, mempunyai beberapa manfaat kesihatan dan keupayaan untuk mencegah beberapa penyakit.


Kajian FDA yang berasingan mengesyorkan penggunaan minyak ikan setiap hari. Ia mengurangkan tahap kolesterol dalam badan dengan ketara dan meningkatkan kesihatan jantung. Selain itu, ia menggalakkan peredaran darah yang normal. Selain itu, ia melindungi daripada penyakit jantung dan strok. Selain membantu untuk beberapa penyakit berkaitan buah pinggang ialah minyak ikan.Apakah faedah sebenar minyak ikan?


Membantu meningkatkan fungsi otak

Semua sistem lain dalam organisma dikawal oleh otak. Menurut kajian, paras darah rendah asid lemak omega-3 dikaitkan dengan kurang melankolis dan kebimbangan. Suplemen minyak ikan telah terbukti lebih unggul daripada plasebo dalam rawatan kemurungan apabila diambil bersama dengan terapi yang diiktiraf. Pengambilan omega-3 yang betul juga menggalakkan pengaliran darah serebrum yang sesuai. Peningkatan aliran darah ke kawasan otak tertentu telah dikaitkan dengan prestasi yang lebih baik pada aktiviti kognitif tertentu, menurut penyelidikan mengenai pengimejan otak. Selain itu, aliran darah yang sihat meningkatkan kognisi dan mengurangkan risiko demensia.


Membantu meningkatkan ketumpatan tulang

Mengambil suplemen omega-3 DHA dan EPA, menurut penyelidikan, membantu tulang belakang orang tua mempunyai ketumpatan mineral tulang yang lebih tinggi. Kajian berasingan mendapati bahawa mengambil suplemen minyak ikan dikaitkan dengan penurunan kejadian patah tulang, terutamanya pada orang yang mempunyai risiko keturunan yang lebih besar untuk jenis kerosakan ini. Penyelidikan meluas telah menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 boleh menghalang kalsifikasi vaskular dan mikrokalsifikasi dalam tisu kanser. Asid lemak ini meningkatkan kualiti tulang dengan mengurangkan degradasi tulang dan meningkatkan mineralisasi. 


Memudahkan pertumbuhan rambut yang kuat, panjang dan berkilau

Asid lemak omega-3 telah ditunjukkan dalam beberapa kajian untuk menyuburkan rambut, menggalakkan perkembangannya, dan juga mengurangkan keradangan, yang kadangkala dikaitkan dengan keguguran rambut. Kulit anda mungkin kelihatan lebih muda dan lembap selepas mengambil asid lemak omega-3, dan rambut anda mungkin kelihatan lebih berkilau dan sihat. Hormon yang menyebabkan keguguran rambut dihasilkan oleh enzim 5-alpha reductase, yang dihalang oleh asid lemak omega-3.


Menggalakkan pertumbuhan kulit

Asid lemak omega-3 boleh membantu mengawal jumlah minyak yang dihasilkan oleh kulit, meningkatkan penghidratan yang seimbang, mengurangkan jerawat, dan melambatkan penuaan. Asid lemak omega-3 juga melegakan kulit yang kasar, kering dan membantu dalam pengurangan keradangan dan dermatitis. Selain itu, ia membantu mencipta penghalang kulit, menghentikan jerawat, dan menjadikan kulit anda kelihatan berseri dan sihat.


Rawatan untuk Asma

Keadaan paru-paru yang dipanggil asma membawa kepada sesak nafas. Edema pulmonari adalah faktor utama. 90% pesakit asma mempunyai hipersensitiviti yang disebabkan oleh senaman. Menurut satu kajian, menambah dengan omega-3 PUFA mungkin merupakan terapi adjuvant yang berjaya untuk merawat hiperresponsif saluran pernafasan. Oleh itu, ia boleh membantu dalam mengurangkan gejala asma.



Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.