5 Manfaat Terbaik Air Lemon

Apakah air lemon?

Lemon dan buah sitrus lain terkenal dengan kulit berlubang berwarna-warni dan rasa tart yang menyegarkan. Air lemon ialah jus buah limau yang digabungkan dengan air dan boleh diminum panas atau sejuk, dengan tambahan seperti kulit limau, madu, pudina atau rempah ratus seperti kunyit atau lada cayenne.

picsource:gettyimages.com


Khasiat air lemon

Segelas (150ml) air lemon dengan jus 1 lemon menyediakan kira-kira:

4Kcal / 16KJ

0.1g Protein

0.8g Karbohidrat

65mg Kalium

18mg Vitamin C

5 manfaat kesihatan terbaik air lemon

Tajuk utama telah mengaitkan minum air lemon dengan banyak tuntutan kesihatan, termasuk penurunan berat badan, penghadaman yang lebih baik, kesan 'mengalkalikan' pada badan, kulit yang lebih baik dan detoksifikasi. Penyelidikan, terutamanya kajian manusia, untuk menyokong tuntutan kesihatan ini adalah minimum tetapi kita boleh mengambil daripada kajian yang telah melihat manfaat kedua-dua bahan ini secara berasingan.


1. Sumber penghidratan

Air adalah nutrien yang kritikal dan tanpanya kita boleh bertahan untuk beberapa hari sahaja. Malah, ia membentuk 75% daripada berat badan bayi dan 55% daripada orang dewasa. Jika anda seorang yang sukar untuk minum air, maka menambah limau ke dalam air panas atau sejuk boleh menjadikannya lebih sedap. Dehidrasi adalah perkara biasa dan boleh disertai dengan sakit kepala, pening dan keletihan - amat penting untuk memastikan anda mengambil cecair yang mencukupi semasa bersenam atau dalam cuaca panas. NHS menasihatkan minum 6-8 gelas cecair, idealnya air, sehari.


2. Sumber vitamin C

Selama berabad-abad, limau sangat dihormati untuk merawat skurvi, keadaan yang kini jarang berlaku yang boleh berkembang melalui kekurangan vitamin C (asid askorbik). Vitamin C sering didakwa menyokong sistem imun namun, kajian masih tidak dapat disimpulkan. Satu kajian mendapati bahawa walaupun vitamin C tidak menghalang orang yang sihat daripada dijangkiti selesema biasa, ia mungkin memendekkan tempoh simptom, dan ia mungkin mengurangkan separuh risiko selesema biasa pada orang yang terdedah kepada tekanan fizikal yang melampau (cth. pelari maraton) .


3. Boleh menyokong kesihatan kulit

Beberapa bukti telah mengaitkan vitamin C (atau asid askorbik) dan flavonoid, yang merupakan sebatian pelindung yang terdapat dalam buah sitrus, dengan peningkatan dalam keadaan kulit. Vitamin C dikenali untuk membantu badan menghasilkan kolagen, yang menyumbang kepada integriti kulit. Menariknya, kajian pada 2016 menunjukkan bahawa minuman jus berasaskan sitrus boleh membantu mencegah kesan merosakkan yang membawa kepada penuaan kulit pramatang pada tikus.


4. Boleh membantu penghadaman

Sesetengah orang mendapati minum segelas air lemon, terutamanya perkara pertama pada waktu pagi, membantu kelancaran pencernaan. Walaupun ini terutamanya subjektif dan laporan adalah anekdot, kajian mengenai tikus menunjukkan beberapa janji. Kajian pada tahun 2019 mencadangkan bahawa pengambilan minuman yang kaya dengan polifenol lemon seumur hidup kelihatan melambatkan perubahan berkaitan usia yang dilihat dalam usus, termasuk perubahan dalam keseimbangan bakteria usus yang bermanfaat.


5. Boleh membantu mencegah batu karang

Asid sitrik yang terdapat dalam jus lemon boleh membantu mencegah batu karang yang disebabkan oleh pengumpulan kalsium oksalat, dan cecair tambahan daripada air boleh membantu mengekalkan penghidratan dan membuang batu yang berpotensi.


Adakah air lemon selamat untuk semua orang?

Secara amnya selamat untuk kebanyakan orang, terdapat beberapa pertimbangan jika anda memilih untuk minum air lemon. Ini termasuk kemungkinan hakisan pada enamel gigi dan bagi mereka yang mengalami sakit jantung, anda mungkin mendapati simptom anda bertambah teruk dengan meminum air lemon. Walau bagaimanapun, kesan ini berubah-ubah dengan sesetengah penghidap pedih ulu hati mengalami kelegaan selepas mengambil air lemon.


Cara membuat air lemon

Air lemon adalah semata-mata; jus dan/atau hirisan lemon termasuk kulit dalam air. Air suam atau sejuk terpulang kepada anda. Anda boleh menambah bahan dan perisa lain seperti oren atau pudina jika mahu. Lemon boleh dijus (lebih awal jika sesuai) dan juga disimpan dalam dulang kiub ais untuk dibekukan. Menggulung sebiji limau nipis di antara tangan anda atau di atas permukaan kerja sebelum memerah dikatakan menghasilkan lebih banyak jus. Lemon tidak berlilin membuat pilihan yang ideal jika anda ingin menggunakan kulit lemon atau menambah hirisan lemon ke dalam air. Jika hanya lemon berlilin yang ada, gosok kulitnya dengan lembut sebelum digunakan.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.