Remedi Semulajadi Untuk Batuk

Beberapa remedi semulajadi dari bahan dapur rumah, seperti madu dan air masin, boleh membantu batuk hilang secara semula jadi. Jika remedi rumah tidak membantu, ubat-ubatan yang dijual bebas dan preskripsi boleh didapati. Alahan, jangkitan, dan refluks asid hanyalah beberapa kemungkinan penyebab batuk. Sesetengah remedi semulajadi boleh membantu melegakan batuk. Artikel ini mengulas ubat semula jadi yang boleh membantu mengurangkan batuk. Ditambah dengan musim tidak menentu hujan dan panas terik silih berganti, jerebu pula menambah buruk keadaan , menyebabkan batuk berpanjangan.


Batuk kronik boleh menjadi lebih daripada sekadar gangguan semata-mata. Ia boleh mengganggu tidur anda, membuat anda berasa tidak selesa, mengganggu kerja dan interaksi sosial, dan juga menandakan keadaan kesihatan yang mendasari. Berita baiknya ialah terdapat banyak ubat semulajadi yang boleh membantu melegakan batuk yang berterusan. Berikut adalah 10 cara untuk menghentikan batuk secara semula jadi:



1. Banyakkan minum air

Mengekalkan badan anda terhidrat dengan baik adalah barisan pertama pertahanan terhadap batuk. Apabila anda mengalami dehidrasi, badan anda menghasilkan kurang air liur dan lendir, menjadikan tekak anda kering dan lebih terdedah kepada kerengsaan. Ini boleh menyebabkan batuk yang tidak henti-henti. Minum banyak air membantu menipiskan lendir di kerongkong anda, menjadikannya lebih mudah untuk batuk dan membersihkan saluran pernafasan anda.


2. Makan sesudu madu

Madu adalah ubat yang telah lama digunakan untuk melegakan batuk. Sifat antibakteria dan antimikrobnya boleh membantu membersihkan jangkitan, manakala kelikatannya boleh menyaluti dan melegakan tekak yang jengkel. Pertimbangkan untuk mengambil sesudu madu sebelum tidur untuk mengurangkan batuk pada waktu malam. Amaran: Jangan sekali-kali memberi madu kepada kanak-kanak di bawah umur 1 tahun kerana risiko botulisme.


3. Minum teh herba

Teh herba tertentu, seperti thyme, chamomile, peppermint dan akar liquorice, boleh memberi manfaat untuk batuk. Teh ini terkenal dengan sifatnya yang menenangkan dan boleh membantu mengurangkan refleks batuk. Kehangatan teh juga boleh merangsang pengeluaran air liur, seterusnya mengurangkan kekeringan dan kerengsaan tekak. Thyme, sebagai contoh, telah digunakan dalam perubatan tradisional untuk merawat penyakit pernafasan. Sebatiannya boleh mengendurkan otot tekak yang terlibat dalam batuk dan mengurangkan keradangan.


4. Berkumur sedikit air garam

Berkumur dengan air garam suam boleh membantu melegakan tekak yang sakit atau gatal, yang sering disertai dengan batuk. Air garam membantu mengurangkan keradangan dan membunuh bakteria, memberikan kelegaan sementara. Larutkan setengah sudu teh garam dalam 1 cawan air suam, kumur larutan selama beberapa saat, dan ludahkannya.


5. Makan sepotong nenas

Bromelain, enzim yang terdapat dalam nanas, boleh membantu menahan batuk dan melonggarkan lendir. Lebih baik makan sepotong nanas atau minum jus nanas asli, tetapi suplemen bromelain juga boleh didapati jika anda lebih suka bentuk yang lebih pekat.


6. Kurangkan keradangan dengan halia

Halia adalah anti-radang dan antioksidan semulajadi yang boleh membantu meredakan batuk. Ia boleh mengurangkan keradangan dalam saluran pernafasan anda dan mungkin membantu untuk menyekat refleks batuk. Cuba minum teh halia segar beberapa kali sehari untuk melegakan batuk.


7. Minum kunyit suam

Kunyit mengandungi curcumin, sebatian yang terkenal dengan ciri anti-radang, antioksidan, dan antivirus. Minuman kunyit suam boleh membantu melegakan tekak anda, mengurangkan keradangan dan melegakan batuk anda.


8. Tambahkan probiotik pada diet anda

Walaupun ia tidak secara langsung melegakan batuk, probiotik boleh mengimbangi flora gastrousus anda, yang boleh membantu meningkatkan sistem imun anda dan mencegah batuk yang disebabkan oleh selsema atau selesema. Probiotik boleh didapati dalam makanan yang ditapai seperti yogurt, sauerkraut, dan kimchi, atau diambil sebagai makanan tambahan.


9. Elakkan pendedahan kepada perengsa

Perengsa alam sekitar seperti asap, habuk, atau bau yang kuat boleh memburukkan lagi batuk. Menjaga persekitaran anda bersih dan mengelakkan pendedahan kepada perengsa boleh membantu dalam menguruskan batuk anda.


10. Kekalkan jadual tidur yang teratur

Tidur dan berehat Akhir sekali, berikan tubuh anda banyak masa untuk pulih. Tidur dan rehat adalah penting apabila anda menghadapi batuk, kerana ia memberi tubuh anda masa yang diperlukan untuk sembuh. Cuba kekalkan jadual tidur yang tetap dan cipta persekitaran tidur yang selesa dan tenang. Sentiasa ingat bahawa walaupun ubat semulajadi ini boleh memberikan kelegaan, mereka mungkin tidak merawat punca batuk anda.


Jika batuk anda berterusan selama lebih daripada seminggu, teruk, atau disertai dengan simptom lain yang membimbangkan seperti demam, penurunan berat badan, atau kesukaran bernafas, adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.