Khasiat Minyak Ikan

Asid lemak mega-3 mempunyai manfaat kesihatan yang mengagumkan — termasuk melindungi kesihatan jantung anda. Asid ini didapati secara semula jadi dalam makanan seperti ikan, kerang dan beberapa minyak sayuran. Anda juga boleh mengambilnya sebagai pil tambahan. Dengan banyak suplemen omega-3 yang berbeza di pasaran, mungkin sukar untuk mengetahui yang mana satu yang terbaik — untuk kesihatan anda dan juga untuk alam sekitar.



Sebagai contoh, perkara terakhir yang anda mahu ialah membeli suplemen hanya untuk mengetahui minyak telah menjadi tengik. Dan ramai pengguna bimbang tentang pilihan suplemen mereka yang menyumbang kepada penangkapan ikan berlebihan dan kebimbangan alam sekitar yang lain. Jadi sertai kami sambil kami meneroka cara memilih suplemen omega-3 terbaik.


Apakah Omega-3?

Asid lemak omega-3 (atau ringkasnya omega-3) ialah sejenis lemak sihat yang terdapat dalam ikan berminyak dan kerang serta dalam minyak sayuran, kacang dan biji tertentu. Terdapat 3 jenis asid lemak omega-3:


EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic), yang dikenali sebagai omega-3 rantai panjang, terdapat dalam ikan berminyak, ikan putih dan kerang.

ALA (asid alfa-linoleik) ditemui dalam minyak tumbuhan tertentu, seperti minyak biji rami, kacang soya dan kanola. Ia juga terdapat dalam kacang dan biji tertentu, seperti biji chia dan walnut.

Jadi mana yang patut anda pilih? Nah, ALA ialah cara yang kurang cekap untuk mendapatkan omega-3, kerana badan anda perlu menukarnya kepada EPA dan DHA sebelum anda boleh menggunakannya. Ramai orang memilih untuk mendapatkan omega-3 mereka daripada sumber ikan dan kerang. Tetapi jika anda mengikuti diet vegan atau vegetarian, ALA omega-3 daripada sumber tumbuhan mungkin merupakan pilihan yang lebih baik untuk anda.

Faedah Kesihatan Omega-3

Terdapat pelbagai potensi manfaat kesihatan yang boleh anda perolehi daripada makanan dengan asid lemak omega-3 atau daripada mengambil suplemen omega-3:


Kesihatan jantung — Sentiasa makan ikan dan kerang yang kaya dengan omega-3 boleh membantu mencegah penyakit jantung. Walau bagaimanapun, penyelidikan tidak menemui kaitan antara pengambilan suplemen omega-3 dan risiko penyakit jantung yang lebih rendah. Jadi jika anda berminat dengan omega-3 untuk kesihatan jantung, sebaiknya dapatkannya terus daripada ikan dan kerang.

Kehamilan dan penyusuan yang sihat — Omega-3 adalah penting untuk orang yang hamil dan menyusu, kerana ia membantu perkembangan sistem saraf bayi. Adalah sihat untuk makan ikan dan kerang semasa hamil, tetapi anda perlu memasaknya dengan teliti dan memilih jenis yang lebih rendah merkuri. Lihat panduan ini untuk makan makanan laut semasa mengandung dan menyusu daripada Pentadbiran Makanan dan Dadah.

Pencegahan penyakit — Kajian baru-baru ini mendapati bahawa, apabila diambil bersama dengan vitamin D, omega-3 boleh membantu mencegah penyakit autoimun seperti arthritis rheumatoid dan lupus. Terdapat juga penyelidikan berterusan tentang manfaat omega-3 untuk mencegah penyakit otak dan mata - tetapi pada masa ini tidak terdapat bukti yang mencukupi untuk manfaat ini.


Bagaimana Memilih Minyak Ikan Omega-3 Terbaik

Berikut ialah beberapa petua untuk membantu anda memilih suplemen omega-3 yang sihat, stabil dan sumber mampan:

  1. Semak label untuk mendapatkan maklumat tentang kualiti. Cari perkataan seperti mentah, extra-virgin, diproses secara minima dan cold-pressed. Ini adalah petunjuk yang baik bahawa suplemen itu tidak tertakluk kepada pemprosesan komersial yang keras. Pilih produk yang telah diuji untuk logam berat dan bahan cemar. Ini boleh terkumpul dalam minyak ikan, jadi penting untuk mengetahui bahawa pengilang telah menguji masalah ini.
  2. Elakkan makanan tambahan yang diperkaya. Minyak ikan ialah sumber semula jadi vitamin A dan D. Tetapi jika label itu mempunyai "pengukuhan", ini bermakna vitamin semulajadi telah dikeluarkan melalui pemprosesan yang keras dan vitamin sintetik telah ditambahkan semula.
  3. Cari maklumat tentang kemampanan. Pilih produk yang mengiklankan amalan penangkapan ikan yang mampan daripada kapal nelayan artisan. Elakkan produk yang diperbuat daripada krill atau spesies batu kunci lain.
  4. Semak tarikh luput. Jangan beli atau gunakan produk yang sudah lapuk. Pastikan anda mengikuti garis panduan penyimpanan pengeluar, kerana sesetengah suplemen minyak ikan memerlukan penyejukan.
  5. Semak warna dan bau sebelum mengambil suplemen. Semak bau yang tidak menyenangkan atau warna luar biasa. Jika minyak ikan anda kelihatan tengik, mainkan dengan selamat dan gantikannya.


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.