Makan Buah Betik Untuk Kebaikan Usus

Apakah Betik Sebenarnya, dan Dari Mana Buah Tropika Ini Berasal?

Betik ialah buah tropika yang lembut dengan warna jingga kekuningan. Spesies buah ini - yang tergolong dalam keluarga Caricaceae - berbentuk bulat dan gebu serta terdapat dalam saiz yang lebih besar dan lebih kecil.





Rasanya bergantung kepada sama ada anda makan betik masak atau belum masak. Apabila masak, betik manis dan mempunyai rasa yang setanding dengan tembikai. Betik yang belum masak, sebaliknya, mungkin mempunyai sedikit atau tiada rasa. 

Apa yang ada dalam Betik? Fakta Pemakanan Buah Kuning-Oren

Sama seperti buah-buahan lain, betik sihat apabila dimakan sebagai sebahagian daripada diet seimbang dan agak rendah kalori, catat garis panduan MyPlate Jabatan Pertanian A.S.. Satu betik kecil - kira-kira 157 gram (g) - mempunyai hanya 68 kalori, menurut Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA). (3)


Fakta pemakanan lain untuk betik:

2.7 g serat makanan, atau 10 peratus nilai harian (DV)
31 miligram (mg) kalsium, atau 2 peratus DV
33 mg magnesium, 8 peratus DV
286 mg kalium, 6.08 peratus DV
0.13 mg zink, 1.2 peratus DV
95.6 mg vitamin C, 106.2 peratus DV
58 mikrogram (mcg) folat, 14.5 peratus DV
1,492 unit antarabangsa (IU) vitamin A, 30 peratus DV
0.47 mg vitamin E, 2.4 peratus DV 
                                                       4.1 mcg vitamin K, 3.1, peratus DV

Apakah Potensi Faedah Kesihatan Betik?

Pilihan makanan yang sihat boleh memberi kesan positif kepada keadaan fizikal anda. Jika anda ingin menambah variasi pada diet anda, inilah sebabnya anda perlu makan lebih banyak betik.

Boleh Membantu Mengurangkan Risiko Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit neurodegeneratif progresif yang membunuh sel-sel otak. Ia menyebabkan masalah ingatan dan kehilangan kebolehan intelek secara beransur-ansur. Punca sebenar penyakit Alzheimer tidak diketahui. Tetapi dipercayai bahawa tekanan oksidatif memainkan peranan dalam keadaan ini. Ini adalah ketidakseimbangan dalam badan antara antioksidan dan radikal bebas, iaitu molekul yang menyebabkan kerosakan sel. Satu kajian mendapati bahawa ekstrak serbuk betik yang ditapai boleh membantu mengatasi kesan tekanan oksidatif pada orang yang menghidap penyakit Alzheimer dan memperlahankan perkembangan penyakit, walaupun kemungkinan kesan keseluruhan betik belum dikaji untuk manfaat ini. 


Membantu Melindungi Terhadap Jenis Kanser Tertentu

Radikal bebas dan tekanan oksidatif berkait rapat dengan pelbagai jenis kanser. Kerana betik kaya dengan antioksidan, buahnya boleh membantu melindungi sel daripada kerosakan dan mengurangkan risiko kanser. Risiko kanser yang lebih rendah juga disebabkan oleh likopena betik, yang mempunyai ciri anti-kanser. Lycopene ialah karotenoid dan pigmen semula jadi yang memberikan beberapa warna pada sayur-sayuran dan buah-buahan.  Selain itu, betik mengandungi beta-karotena antioksidan. Satu kajian mendapati bahawa beta-karotena menawarkan perlindungan daripada kanser prostat. 

Meningkatkan Sistem Imun Anda

Sebagai sumber vitamin C yang sangat baik, makan betik boleh meningkatkan sistem imun anda dan melindungi badan anda daripada pelbagai penyakit dan jangkitan. 


Berpotensi Melindungi Jantung

Betik mengandungi vitamin C, kalium, antioksidan, dan serat, yang membantu mengekalkan arteri anda sihat dan menggalakkan aliran darah. Ini juga boleh menurunkan kolesterol dan mengurangkan risiko anda untuk penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan strok.Betik juga boleh berfungsi sebagai ubat penahan sakit semulajadi kerana enzim papain. Enzim ini meningkatkan pengeluaran sitokin badan, yang merupakan kumpulan protein yang membantu mengawal keradangan. Buah boleh mengurangkan kesakitan yang disebabkan oleh arthritis dan keadaan yang serupa. 


Boleh Membantu Melindungi Mata

Betik mengandungi sejumlah besar nutrien lutein, zeaxanthin, vitamin C, dan vitamin E, yang boleh melindungi mata dan membantu mencegah penyakit mata seperti degenerasi makula yang berkaitan dengan usia. Lutein dan zeaxanthin adalah dua antioksidan yang digunakan dalam mata. 


Memperbaiki Penghadaman

Kandungan air yang tinggi pada betik juga boleh membantu meningkatkan penghadaman dengan mengurangkan kembung perut dan mengurangkan sembelit. Serat dalam buah ini juga menggalakkan aktiviti usus yang kerap, yang boleh membantu mengurangkan risiko kanser kolon.

Adakah Betik Makanan Yang Baik untuk Ditambah pada Diet Anda untuk Menurunkan Berat Badan?

Berfikir tentang menurunkan beberapa paun? Jika ya, tidak salah untuk menambah betik ke dalam menu harian anda. Betik sangat baik untuk penurunan berat badan kerana kiraan kalori yang rendah. Oleh kerana buahnya juga merupakan sumber serat yang baik, betik bukan sahaja memuaskan secara fizikal — ia juga akan membantu anda kekal kenyang lebih lama. Akibatnya, anda mungkin akan mengambil lebih sedikit kalori sepanjang hari. Serat dalam betik juga menggalakkan pencernaan yang sihat. Dengan penghadaman yang lebih baik, anda akan berasa dan kelihatan kurang kembung, yang boleh membantu mengempiskan perut anda. 


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.