12 Manfaat Bawang Merah

Anda pernah makan bawang merah mentah? Goreng telur mata tabur bawang merah dimayang halus, buat salad, potong bawang merah nipis-nipis letak dalam salad, memang sedap rasa bawang merah mentah. Tambahkannya pada hidangan yang berbeza dalam resipi anda, impaknya berbeza. 

Bawang merah mempunyai banyak manfaat kesihatan dan terdapat kajian luar biasa yang dilakukan mengenai kuasa sayur ini untuk manfaat kesihatan . Terdapat begitu banyak faedah luar biasa bawang merah dan hari ini saya sangat teruja untuk berkongsi dengan anda semua hanya 12 manfaat hebat yang terdapat dalam bawang merah ini:

1. Tinggi Quercetin
Bawang merah diketahui tinggi dalam satu antioksidan tertentu yang dipanggil quercetin yang membantu melindungi kesihatan kita dalam beberapa cara. Satu kajian telah menunjukkan bahawa quercetin bukan sahaja meningkatkan sistem imun tetapi juga melawan keradangan dan mengurangkan inflamasi.

2. Bantuan Pencernaan Yang Sangat Baik
Bawang merah mengandungi fructooligosaccharides, iaitu bahan yang bertindak sebagai prebiotik. Maksudnya ialah mereka melalui usus kecil tanpa mencernanya tetapi di dalam usus besar mereka akan memberi makan kepada bakteria yang sihat. Nak usus yang sihat, makanlah bawang merah. 

3. Membantu melawan Kanser
Makan Bawang Merah boleh mengurangkan risiko kanser anda. Kajian dari penyelidikan Itali mendapati bahawa mereka yang makan paling banyak bawang adalah yang paling kurang berkemungkinan mendapat kanser kolon, tekak dan ovari. Dalam kajian lain, penyelidik mendapati bahawa lelaki yang makan bawang merah adalah yang paling kurang berkemungkinan menghidap kanser prostat.

4. Membantu Mencegah Osteoporosis
Bawang merah mungkin memainkan peranan dalam mencegah osteoporosis. Dalam satu kajian penyelidik mendapati bahawa wanita yang hampir atau lepas menopaus mempunyai pengambilan bawang merah yang ketara mempunyai ketumpatan tulang yang lebih besar.

5. Membantu Mengawal Gula Darah
Makan bawang merah boleh membantu mengawal gula darah yang sangat berguna untuk pesakit diabetes. Kajian penyelidikan dengan diabetes jenis 2 menunjukkan bahawa makan 3.5 auns bawang merah mentah mengurangkan paras gula dalam darah.

6. Sumber Sebatian Organosulfur
Bawang Merah adalah sebahagian daripada keluarga sebatian organosulfur yang merupakan keluarga nutrien yang juga terdapat dalam bawang putih, daun bawang dan bawang lain. Sebatian ini membantu menyental sel anda bersih daripada radikal bebas penyebab kanser dan membantu memberi manfaat kepada kesihatan jantung.

7. Kaya dengan Chromium
Bawang merah adalah sumber kromium yang indah. Kajian terbaru menunjukkan bahawa hampir 50% penduduk Amerika Syarikat kekurangan kromium yang merupakan peratusan yang lebih besar daripada negara maju yang lain. Kekurangan kromium diketahui membawa kepada diabetes dan penyakit jantung.

8. Membantu Meningkatkan Kesihatan Mulut yang Baik
Bawang Merah dikenali untuk membantu mencegah kerosakan gigi dan juga membantu menyembuhkan jangkitan mulut. Satu kajian telah menunjukkan bahawa makan bawang mentah selama 2-3 minit akan membunuh semua kuman yang ada di dalam mulut.

9. Boleh Membantu Merawat Jerawat
Jus bawang merah yang dicampur dengan minyak zaitun dikatakan boleh membantu merawat jerawat.

10. Membantu meningkatkan dorongan seks
Bawang Merah dikatakan membantu meningkatkan keinginan untuk kehidupan seks yang sihat.

11. Membantu Merawat Jangkitan Kencing
Untuk membantu merawat jangkitan kencing beberapa kajian telah menunjukkan bahawa mendidih bawang merah dalam air dan kemudian minum air boleh membantu menyembuhkan jangkitan kencing.

12. Membantu untuk Sakit Telinga
Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa beberapa titik jus bawang merah di telinga boleh membantu menyembuhkan sakit telinga.

Begitu banyak perkara hebat yang penyelidikan menunjukkan bahawa bawang merah boleh memberi manfaat! Jadi jangan abaikan bawang merah dalam hidangan harian anda. Antara 6 mikronutrien teratas Bawang merah - Vitamin, serat mineral atau omega 3 RDA/RI di bawah adalah berdasarkan profil anda dan adalah setiap bahagian.



Tiamin (B1) 
0.055mg - iaitu 5% daripada RDA/RI anda [5% Menyumbang kepada fungsi jantung anda, penciptaan tenaga dan pengekalan keadaan mental dan emosi anda]


Serat/Serat
1.1g - iaitu 4% daripada RDA/RI anda
[4% Untuk fungsi usus yang sihat dan boleh melindungi jantung anda, menghentikan perkembangan diabetes dan mengurangkan risiko jenis kanser tertentu]


Vitamin B6
0.05mg - iaitu 4% daripada RDA/RI anda[4% Menyumbang kepada sistem imun anda, kesihatan mental, kesihatan darah, pengurangan keletihan dan keletihan serta menyokong rambut yang sihat]


Kalsium
15mg - iaitu 2% daripada RDA/RI anda[2% Penting untuk tulang dan gigi anda, untuk sel anda kerana ia membahagi dan mengkhusus serta menyumbang kepada penciptaan tenaga, pencernaan dan fungsi otot anda]


Tembaga
0.02mg - iaitu 2% daripada RDA/RI anda[2% Melindungi sel anda daripada merosakkan radikal bebas dan menyumbang kepada penciptaan tenaga, sistem imun dan sistem saraf anda]


Besi
0.15mg - iaitu 2% daripada RDA/RI anda [2% Menyumbang kepada sistem imun anda, pembahagian sel, pembentukan sel darah merah, pengurangan keletihan dan keletihan dan keupayaan anda untuk memproses maklumat]


Quercetin
19.61mg - iaitu 197% daripada cadangan CYF anda [197% Boleh memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular, meningkatkan kesihatan mental, melindungi hati dan buah pinggang kita dan membantu dengan alahan seperti asma dan demam]


Myricetin
1.35mg - iaitu 90% daripada cadangan CYF anda [90%Boleh melindungi sel kita daripada kerosakan & mungkin menawarkan perlindungan daripada kanser dan diabetes]

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.