5 ORGAN DETOX DAN FUNGSI

Bayangkan dalam sebuah rumah ada seorang tukang kemas dan 5 orang yang tukang semak rumah. 3 orang anak dan suami isteri.  Sepanjang hari bila semua orang ada di rumah, akan bersepah dalam sekejapan waktu. Kemas satu tempat, tempat lain bersepah. Baru habis kemas 20 minit, habis berterabur kembali tak sampai 5 minit. Puas lah seorang tukang kemas ini mengemas rumah tapi tak dapat kemas kemas juga rumah. Apabila suami isteri pergi kerja dan anak anak pergi ke sekolah, baru lah tukang kemas dapat mengemas rumah dengan rapi.

Begitulah juga sel dalam badan kita yang ada tukang kemas tersendiri yang akan keluarkan bahan perkumuhan metabolisma sel (waste material). Bila tuan punya badan sentiasa makan, sel badan tidak dapat melakukan pembersihan sel secara efisien. Contohnya; orang yang bangun tengah malam untuk makan!

Sel perlu melakukan proses pembersihan ini kerana bahan buangan yang terlampau banyak dalam sel, akan menyebabkan sel menjadi tidak sihat dan tidak dapat berfungsi dengan optima.








Jadi, bagaimanakah kita mahu menolong badan untuk menjalankan proses pembersihan ini.

Di sini saya memberi prinsip asas untuk membantu badan melakukan detoks harian secara semulajadi.

Tidak makan selama 12 jam setiap hari. (Plain/infused water boleh diambil)
Contohnya ; makan malam pukul 7 malam, sarapan pagi pukul 7 pagi. Makan malam  pukul  9 malam, sarapan pagi pukul 9 pagi.

Ini adalah supaya badan kita dapat melakukan proses pembersihan bahan kumuhan secara efisien seperti perumpamaan yang telah saya berikan awal tadi.

Keadaan ini hanya boleh dilakukan jika badan cukup hidrasi (cukup kandungan air dalam badan) dan buang air besar yang lawas. 

Kenapa ia penting. Ini adalah kerana, sel akan menyerahkan bahan buangan balik ke dalam saluran darah dan saluran darah akan membawa bahan buangan ke organ perkumuhan iaitu hati, 'gastrointestinal', buah pinggang, kulit dan paru paru. Proses ini memerlukan air yang secukupnya. Bahan buangan ini melalui hati, akan masuk ke sistem buangan. Jika sembelit, ini akan membebankan hati kerana bahan buangan tidak dapat keluar, ibarat traffic jam.

Secara rumusan;

1) Puasa 12 jam.
2) Minum air dengan banyak.
3) Buang air besar yang lawas.

Kredit:Doktor Nurul Hana Jaafar


Common yang biasa kita dengar nak detox cukup je keluar peluh, berak dan kencing lawas kan? Tu commonlah. So Ika nak bagitahu sebenarnya kita semua ada 5 organ detox yang sangat membantu badan kita untuk terus sihat dan buang penyakit. Tak percaya baca doa selepas keluar tandas. Aduii tak pasal kena share doa masuk keluar tandas. Nak suruh uols amalkan, bukan takat anak je patut hafal tau. Amal baca doa ni, faham maksudnya sekali. Means kat sini kencing berak kita sehari-hari tu pun KUNCI buang penyakit dan sihatkan badan kan?

Organ detox kita semua ada 5 iaitu KULIT, HATI, PEPARU, SISTEM PENGHADAMAN dan BUAH PINGGANG. 
5 organ detox ni jika terbeban dengan toksin yang terlalu banyak, akhirnya akan menyebabkan proses penyingkiran toksin terganggu bilamana bakteria, virus dan segala toksin yang sepatutnya disingkirkan melalui 5 organ tersebut tidak berlaku. 

Siapakah Yang Perlu Detoks?

Jom tengok check list di bawah, ada tak mana-mana simptom yang sinonim dengan diri kita.
jom-detox-shaklee-simptom
  1. Berat badan makin bertambah. Dah diet pun tak kurus-kurus jugak.
  2. Sembelit. Sistem penghadaman tak lawas.
  3. Kulit wajah kusam, lesu. Banyak jerawat.
  4. Tekanan. Asyik tertekan aje, mood tak stabil.
  5. Mudah penat. Keletihan melampau.
  6. Asyik nak makan macam-macam, terutama benda manis.
  7. Mudah lupa. Otak fokus jangka pendek sahaja.
  8. Badan tak dapat serap nutrisi sepenuhnya.
  9. Mudah jatuh sakit. Sistem imun tidak kuat.
  10. Gangguan tidur. Sukar nak tidur malam.
Jika ada salah satu daripada simptom di atas, itu petanda bahawa badan kita banyak toksin tau. Jadi, jom detox cepat-cepat!

Apakah Set Jom Detox Shaklee?

Set Jom Detox Shaklee mengandungi 5 jenis suplemen iaitu Vivix, DTX Complex, Herb-Lax, Alfalfa Complex dan Peppermint-Ginger Plus.



  • Vivix: Dari sumber Anggur Muscadine, memberikan lebih tenaga! Polifenol ialah sumber antioksidan yang sangat baik, dan merupakan salah satu penggalak tenaga yang sangat hebat.
  • DTX Complex: Mengandungi milk thistle, tonik untuk hati. Ia membantu detoksifikasi hati, meningkatkan paras tenaga, serta membantu menghasilkan kulit yang cerah dan berseri-seri.

  • Alfalfa Complex: Daun Alfalfa mempunyai kandungan nutrisi yang sangat tinggi, meneutralkan keasidan badan yang dihasilkan oleh toksin, sekaligus membantu menurunkan berat badan. Sahabat baik buah pinggang.
  • Herb-Lax: Mengandungi daun Senna, herba mesra usus, membantu meredakan sembelit, serta menggalakkan sistem penghadaman yang sihat.
  • Peppermint-Ginger Plus: Daun pudina dan halia secara tradisionalnya digunakan untuk meredakan dan menenangkan perut, serta mengurangkan perut sebu dan berangin.
Jadi, jika anda ambil kesemua set lengkap Jom Detox, dan patuhi pengambilan suplemen dengan konsisten, anda akan rasai sendiri perbezaannya selepas hari ke-7, hari ke-14, hari ke-21, dan hari-hari seterusnya. Pasti anda akan jatuh cinta dengan set Jom Detox Shaklee ini!. Jom sertai group detox kami #jomdetoxjutawan. Lebih dari dari 800 peserta dah dapat hasil dari berdetox. Tak tahu macam mana program kami berjalan, jom dapatkan access FREE di GROUP PREVIEW kami sekarang. Boleh whatsapp Ika 

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.