Tanda-tanda Badan Kekurangan Protein

Tanda-tanda kekurangan protein

Sekurang-kurangnya 10-20% total kalori yang diperlukan tubuh datang dari protein. Keperluan ini berbeza antara satu satu sama lain, bergantung pada berat badan dan situasi semasa.Beberapa tanda kekurangan protein adalah:
Saat tubuh kekurangan protein, anda akan merasa lesu dan tak bertenaga

  • Kekurangan energi

Ini merupakan salah satu indikator ketika seseorang mengalami kekurangan protein. Dari waktu ke waktu, orang yang tidak mendapat keperluan protein yang cukup akan berasa semakin lesu, mudah letih dan penat. 
  • Kerap demam

Penderita kekurangan protein juga lebih mudah mengalami demam kerana antibodi pencegah virus dan bakteria tidak bekerja optimal.  Oleh itu, penderita kekurangan protein akan mudah jatuh sakit kerana protein adalah asas utama untuk organ dan sistem imun berfungsi dengan baik. 


Selalu ingin mengambil makanan atau minuman manis merupakan tanda bahawa tubuh kekurangan protein
  • Terus-menerus ingin makanan manis

Orang yang tidak mendapat cukup keperluan protein akan cenderung mencari makanan berlemak dan manis. Ini terjadi karena tidak ada protein, zat yang membuat seseorang berhenti merasa lapar dan terus mencari makanan tinggi gula.
  • Kulit kering

Penderita kekurangan protein juga akan mendapati kulit mereka sangat kering dan kusam. Tak hanya itu, rambut juga akan nampak menipis dan mudah gugur dengan berlebihan. 
  • Tidak bernafsu untuk makan

Kekurangan protein juga membuat seseorang tidak bernafsu untuk makan. Selain itu, muncul juga keinginan untuk mengambil benda-benda yang tidak lazim seperti ais atau bahkan pasir. Ada sesetengah kes makan rambut dan sebagainya. 

Siapa yang mudah alami kekurangan protein?


Masalah kekurangan protein jarang terjadi pada orang yang tinggal di negara maju. Meski demikian, ada golongan orang yang rentan mengalami kekurangan protein seperti:
  • Anak-anak

Bayi dan anak-anak yang tidak mendapat asupan protein yang cukup berisiko mengalami manifestasi gejala kekurangan protein.
  • Vegetarian

Mereka yang vegetarian atau tidak mengambil protein haiwan juga memiliki risiko mengalami kekurangan protein. Meski demikian, sekarang sudah banyak alternatif protein berbahan dasar protein bagi vegetarian.
  • Sering menderma darah

Orang yang kerap mendermakan darah juga berisiko mengalami kekurangan protein. Protein adalah salah satu bahan pembentuk hemoglobin yang ada dalam darah. Kadar hemoglobin seseorang harus diambil perhatian supaya tidak sampai terlalu rendah. 


Jenis-jenis makanan dengan kandungan protein tinggi





Protein membentuk organ, otot, kulit, dan hormon untuk dapat lebih kuat dan sehat. Tubuh Anda membutuhkan protein untuk memelihara dan memperbaiki jaringan tubuh. Bagi anak-anak, protein perlu diberikan sejak dini untuk membantu proses pertumbuhan. Oleh itu penting untuk memilih sumber protein yang berkualiti dan sebaiknya dari sumber tumbuh-tumbuhan. 





Faedah Energizing Soy Protein Shaklee yang utama:

Sumber Susu Ibu

Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.

Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

Kulit berseri dan anjalMerangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan parut.

Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

Memulihkan PigmentasiMelambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.

Memperbaiki Memori Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebag
ainya.





Bagaimana Nak Beli Produk Shaklee?

Sila hubungi 013-3392721 atau klik link di bawah


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.


ATIKAH MAT SID 1174323 
No tel/wasap: 013-3392721 
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Instagram: @supplementhouze @shakleeviaika @pickasupplement


Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.