5 Cabaran Teruskan Penyusuan

Tahniah, anda sudah berjaya menyusukan anak selama dua tahun seperti yang digalakkan dalam Islam. Kini makin rami ibu mengambil keputusan meneruskan amalan penyusuan bayi tetapi terpaksa menempuh cabaran yang datang daripada orang sekeliling. Pelbagai persoalan timbul apabila ada ibu yang mahu meneruskan amalan penyusuan ibu setelah anaknya mencegah dua tahun. Seharusnya hal sebegini tidak berlaku, malah perlu anda yakin dan percaya bahawa proses menghentikan penyusuan susu ibu perlu dilakukan secara semulajadi tanpa paksaan. Jangan lakukannya secara mengejut seperti meletakkan sesuatu di payudara sebagai satu usaha untuk merangsang si mania berhenti daripada berterusan menyusu susu ibu. Proses bercerai susu seperti ini boleh menggugat emosi anak malah pada ibu itu sendiri. Beringatlah, adalah fitrah untuk anak berpisah susu dengan ibunya apabila tiba masanya. Bagi anda yang nekad mahu meneruskan penyusuan ibu, berikut adalah soalan-soalan yang mungkin di tanya orang sekeliling. Turut disenaraikan ialah idea untuk anda membalas persoalan orang ramai dengan jawapan yang berhemah.

1. Haa, masih menyusu lagi?
Reaksi: Terima cemuhan dengan baik, walaupun soalan berada terkejut ubah ia sebagai pujian. Jawab soalan tersebut dengan berkata "alhamdulillah anak saya masih mahukan susu ibu. Ia memberi perlindungan imunisasi dan zat yang optimum. Selain itu, ia membantu saya mencegah diri daripada barah payudara dan serviks."


2. Anak tak gigit ke? Gigi dia kan dah banyak.
Reaksi: Terangkan dengan lemah lembut bahawa sepanjang penyusuan, gigi bayi tidak akan terkena pada payudara. Lekapan yang baik akan memberikan keselesaan dan ketenangan. Menerusinya, susu ibu akan mengalir dengan baik. Malah penyusuan susu ibu dapat membantu bayi memperolehi gigi yang cantik. Hal ini berikutan daripada aktiviti menghisap susu daripada payudara membantu pembentukan gigi yang akan tumbuh.

3. Anak tak makan ke?
Reaksi: penyusuan susu ibu secara eksklusif ialah untuk tempoh enam bulan pertama sahaja. Selepas usianya genap enam bulan atau 180hari, bayi akan mula mengambil makanan pejal. Apabila memasuki fasa ini, susu ibu hanya sebagai pelengkap dan bukan lagi makanan utamanya. Bertenanglah ketika berhadapan dengan persoalan seperti ini. Ini kerana kadang kala soalan ini ditujukan oleh golongan yang tidak pernah mempunyai anak atau belum berkeluarga, atau tidak mempunyai pengalaman menyusu badan. Niat kan dalam hati bahawa jawapan yang anda berikan ini sebagai pengenalan awal kepada yang bertanya. Jadi dia mempunyai maklumat asas tentang penyusuan susu ibu sebelum dia mempunyai bayi nanti. 

4. Bila nak berhenti menyusu?
Reaksi: Anda boleh beritahu kepada yang bertanya bahawa doktor anda meminta anda melanjutkan penyusuan susu ini lantaran terdapat banyak kebaikan dan zat didalam susu ibu. Sambil tersenyum beritahu anda sekeluarga gembira dengan proses ini dan ia langsung tidak menganggu aktiviti seharian anda.

5. Dia kan dah besar, perlu menyusu lagi ke?
Reaksi: Penyusuan susu ibu memberi ketenangan setiap kali anak anda sedih. Manakala anda pula berbesar hati membekalkan susu yang terbaik untuk perkembangan usianya. Tidak lama lagi anak anda akan menjejakkan kaki ke alam pra sekolah dan proses bercerai susu akan berlaku secara perlahan-lahan. Apa yang paling penting, fahami bahawa amalan melanjutkan tempoh penyusuan susu ibu menyediakan suatu ruang yang cukup selesa untuk anak bertenang2 dan belajar berdikari. Yakinlah, anak yang cukup pengisian emosinya selama dua tahun pertama lebih tenang dan mudah di kawal.

Tips Kekalkan Penghasilan susu Ibu

Minum air
Pastikan anda mengambil air minuman atau apa-apa sahaja jenis cecair lebih daripada tiga liter sehari. 

Grooming
Ketika menyusukan anak, belailah dia. Langkah sebegini bagus kerana tanpa disedari anda sebenarnya sedang merangsang tubuh untuk menghasilkan lebih banyak susu. 

Pam lebih lama
Bagi anda yang masih mengepam payudara untuk menghasilkan stok susu ibu untuk kegunaan anak yang berusia lebih dua tahun, jangan had kan masa mengepam. Ambil lah masa antara 15-20 minit untuk setiap belah payudara, yang penting pastikan payudara benar-benar kosong. 
Urutan payudara
Urutan di bahagian payudara sememangnya baik untuk merangsang pengaliran susu ibu dengan lancar. Paling kurang anda boleh me ngurut payudara sendiri dengan menuamnya menggunakan tuala basah yang di rendam dengan air suam. Kemudian urut secara perlahan-lahan sekitar payudara.
Kredit: Pn. Suraya Mohamed Ali - IBCLC

Di Shaklee kami tidak menjual susu, tapi kami menyokong nutrisi dalam penyusuan ibu. 




VITA-LEA (MULTIVITAMIN)
  • Membekalkan vitamin dan mineral penting buat si ibu yang mungkin tak dapat nutrien lengkap dari diet harian.

VITAMIN C dan B-COMPLEX
  • Bekalan vitamin C dan B yang cukup dalam diet harian ibu dapat membantu menghasilkan susu ibu yang berkhasiat dan sihat untuk memberi kesihatan menyeluruh buat ibu dan bayi.
VITAMIN C
  • Memainkan peranan penting dalam pertumbuhan sel tumbesaran bayi
VITAMIN B
  • Dapat mengekalkan kesihatan sistem saraf bayi.
  • Ia juga penting untuk penghasilan hormon dan sel darah merah bayi.
  • Buat si ibu pulak, ia dapat mengurangkan tekanan
  • Ibu sentiasa berasa tenang.

ESP-ENERGIZING SOY PROTEIN
  • Bayi kita memerlukan sumber protein yang mencukupi dalam proses tumbesaran kerana protien adalah ‘basic building block of the body’.
  • Sangat membantu dalam penghasilan susu ibu.
  • Susu banyak dan pekat!

OSTEMATRIX (KALSIUM)
  • Susu ibu dihasilkan 40% daripada kalsium.
  • Kalsium ini sangat penting untuk tulang dan gigi yang sihat buat si manja.

OMEGA GUARD (MINYAK IKAN)
  • Mengandungi omega-3 fatty acid sangat membantu dalam perkembangan otak dan mata yang sihat buat si manja.
  • Kajian saintifik membuktikan, lebih banyak bekalan omega-3 anda bekalkan kepada bayi anda, lebih hebat dan cepat neurons akan berhubung sekali gus menjadikan anak lebih pintar.

ALFALFA COMPLEX
  • Alfalfa mengandungi banyak nutrien penting seperti vitamin K,A,B1,B6,C,E kalsium, zinc and iron.
  • Nutrien ini adalah penting untuk tumbesaran bayi yang sihat.a
  • Alfalfa ini adalah rahsia turun temurun untuk menambahkan dan memekatkan susu ibu!

Sempena 25 tahun Shaklee di Malaysia, bulan ni promo terbaik anda berpeluang untuk #BestSellerSet dan #vivavivixset dengan harga yang lebih menjimatkan dengan kos penghantaran Percuma, Percuma Daftar ahli dan PERCUMA beg Shaklee ala Gucci. Wahh mana nak dapat, selain tu anda berpeluang menjana pendapatan mulai sekarang. Be own your business at home. Guna, kongsi dan bina. A-z kami sediakan bahan, group support dan banyak lagi.


Bagaimana Nak Beli Produk Shaklee?


Sila hubungi 013-3392721 atau klik link di bawah


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya.

ATIKAH MAT SID 1174323 
No tel/wasap: 013-3392721 
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Instagram: @supplementhouze @shakleeviaika @pickasupplement


Jangan lupa tekan button FOLLOW blog mommydailywellness.blogspot.com untuk pelbagai artikel menarik. 

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.