ANAK GASTRIK, JANGAN PANIK


Ya Allah..
Terima kasih kerana di saat ini anak-anak ku sihat, suami ku sihat, ibubapa dan adik-beradik ku sihat. Pelihara lah kami dari sebarang musibah dan malapetaka.
Ini doa saya pada sujud kedua setiap waktu solat.
Tiba-tiba kemarin, jam 7.55am, berdebar jantung bila dapat mesej Whatsapp daripada cikgu di sekolah anak-anak.
“Abraham Daniel sakit perut di sekolah. Dia cakap, tidak tahan sakit”.
Sebenarnya, memang dari subuh lagi dia buat muka murung. Dan, dia paling takut mau bagitau dia sakit perut. Sebab, saya selalu ugut dorang begini.



“Makan sampai habis. Kalau nda habis, jangan mengadu sakit perut”.
Subuh tu saya memang rasa something’s wrong.
“Kenapa daniel?”.
Dia pegang perut.
“Sakit perut?”.
Saya tanya.
Dia angguk.
“Aiii.. Macamana boleh sakit perut? Semalam kan ada makan?”
“Ntah. Tadi lepas mandi, tiba-tiba sakit”.
“Masuk angin lah tu. Semalam daniel tidur nda pakai selimut kan?”
“Panas bah”.
Ya betul. Semalam tidak sejuk, sebab abah dorang tutup air-con. Tapi, tidak lah juga terlampau panas.
Well.. anak-anak saya ni. Pakai air-con atau tidak, memang dorang suka tidur buka baju.
“It’s okay. Kasi habis breakfast. Nanti okay lah tu”.
Dia pun makan bread yang sudah terhidang. Memang saya perasan, dia nda berselera makan macam biasa. Tapi, nda sangka pula sampai ke sekolah pun dia masih sakit perut. Biasanya, jumpa kawan, terus hilang semua sakit. Hihi..
So.. lepas cikgu inform begitu, saya terus bersiap ambil dia di sekolah. Bibir dia agak pucat, mungkin sebab baru lepas muntah.
Saya yakin, bukan keracunan makanan. Sebab adik dia, Aysha okay saja, padahal dorang makan menu sama. Kami semua makan menu yang sama.
Balik rumah. Dia mandi dan tukar baju. Terus melekat depan tv, main mine-craft.
Geram juga tengok perangai begitu, tapi.. nda sampai hati juga mau marah. Mudah-mudahan game tu boleh buat dia lupa sakit perut. Konon laa..
Tengahari, saya masak bubur ayam, dia makan berselera.
Malam. Saya hidang nasi, sayur dan ayam goreng. Dia tidak mau. Mau nasi saja.
“Kenapa?”
Dia pegang perut lagi.
“Sakit lagi?”
Dia angguk.
Nda boleh jadi ni. Orang sakit perut, mesti lah makan. Kalau nda, makin sakit lah perut tu.
“Minum ESP”. Abah dia bersuara.
Daniel buat muka. Saya tau, dia memang nda suka rasa ESP.
“Daniel nda payah makan lah. Minum ESP saja. Okay?”.
Saya pujuk.
Dia angguk, lemah.
Saya bancuh 1.5-sudu ESP dalam 200ml air suam. Dia telan. Terus berlari pegi toilet.
“Buekkkk!!!”
Hahahaha.. Punya lah dia nda suka rasa ESP tu. Saya nda marah, sebab dia buek buek saja, tapi tiada apa yang keluar, ESP tu sudah selamat masuk dalam perut dia.
Akhirnya, habis juga 200ml ESP dengan 8kali teguk dan 8kali buekkk. Puas hati. Esok pagi, Insya-Allah sihat.
“Pegi tidur. Pakai selimut”.
Esok subuh, lepas mandi, saya tanya.
“Masih sakit perut?”
“Nda”.
“Ada kentut kah semalam?”
“Ada!! Punya main bau kentut saya ummi”.
Hahaha... Sudah agak. Gastrik, minum ESP, confirm kentut kentut.
Alhamdulillah.. Terima kasih, Ya Allah.. kerana di saat ini anak-anak ku sedang sihat.

Kredit:Jutawan Golden Loudge

Catat Ulasan

A Better You Today. Theme by STS.